De Oude Doos

Loonw. Druelle – Proven

Met dank aan de familie Druelle, Martin Van Doorn en Jack Steeghs.

Het loonbedrijf Druelle NV kent op zich een iet wat ongewone start. Als zoon van een schrijnwerker startte Luc in 1982 als hoofddealer van het trekker merk Ford.

 photo 54.jpg

Naast Ford tractoren en Kuhn werktuigen werd er ook gekozen om zelf ook landbouwwerktuigen te construeren. Zoals deze knappe aalton en kipper hier onder weergegeven.

 photo 55.jpg

 photo 52.jpg

 photo 53.jpg

 photo 56.jpg

 photo 58.jpg

 photo 59.jpg

In de jaren 80′ waren er nog maar weinig verreikers of zware terrein heftrucks voorhanden. Vandaar de ingeving om in 1985 op basis van een Ford trekker zelf iets te construeren voor het in hoogte verplaatsen van zware lasten.

 photo 57.jpg

 photo 60.jpg

Men importeerde vaak occasie Ford tractoren uit Engeland. En sommige van deze import trekkers werden voordat ze verkocht werden eerst volledig op punt gezet en gingen soms zelfs een ware metamorfose. Een knap voorbeeld hiervan is deze Ford 5000 met de neus van een Ford 6610 en het motorblok van een Ford TW-10.

 photo 62.jpg

Ook deze licht toegetakelde Ford 5610 werd onder handen genomen, werd voorzien van een 6-cilinder motor en onderging zo verder de transformatie tot een Ford 7610.

 photo 63.jpg

 photo 65.jpg

 photo 69.jpg

Men zorgde ook graag voor spektakel op de tractorpulling van Wijtschate. Met onder meer deze opgedreven Fordson.

 photo 64.jpg

Ook deze omgebouwde Ford 5000 voorzien van een Ford 6610 neus en een 6 cilinder motor was er te zien.

 photo 68.jpg

Einde jaren 80′ op de opendeurdag van het VTI van Poperinge zorgde men ook voor een knappe stand.

 photo 70.jpg

 photo 71.jpg

Er werd in deze periode ook een knappe demo georganiseerd van Ford en Kuhn.

 photo 66.jpg

In 1989 werd de stap gezet om naast de garage zich ook te richten op het uitvoeren van landbouwwerken. Waartoe de hakselwerkzaamheden tot één van de hoofdtaken behoorde en behoord.

 photo 25.jpg

De landbouwmachinemarkt evolueert snel door de jaren heen, ook met hun eigen constructies bleef men niet achter. Waarvan deze zelfbouw tandem kipper achter hun Ford 7710 een mooi voorbeeld is.

 photo 72.jpg

 photo 73.jpg

Het zijn handige harry’s ten huize Druelle, in 1993 waagde men zich aan het bouwen van een tandem silagewagen.

 photo 2.jpg

 photo 1.jpg

Tevens in 1993 is deze knappe Ford TW-25 GEN II te aanschouwen op het erf.

 photo 8.jpg

Ook het kleine broertje een Ford TW-15 GEN II was er in 1993 te vinden.

 photo 18.jpg

Een echt Ford / New Holland hart klopt er hier ten huize Druelle, ook in 1993 betekende dit dan ook de komst van de New Holland 2305 hakselaar.

 photo 17.jpg

‘Eentje is geentje’ transportbedrijf Devriendt uit Aartrijke verzorgde het transport van de door Druelle aangekochte New Holland 1900 en S 2200 die bedoelt waren voor onderdelen.

 photo 37.jpg

Op tractorpullings was men ook een graag geziene gast. Met hun Ford TW-15 GEN II, TW-25 GEN II en TW-35 GEN II hebben ze een toch wel knap en sterk team paraat staan op tractorpulling Wijtschate in 1993.

 photo 29.jpg

 photo 33.jpg

 photo 34.jpg

 photo 32.jpg

 photo 31.jpg

In dezelfde zomer van 1993 mag de TW-25 GEN II zich ook nog eens uitleven aan de pakkenwagen.

 photo 30.jpg

Men is niet vies van een uitdaging ten huize Druelle. Na de bouw van hun zelfbouw silagewagen, waagde men zich aan de bouw van een silagetruck. De basis van deze truck bestond uit een MOL truck.

Deze trucks werden en worden gebouwd in het West-Vlaamse Sleihage en worden vooral voor speciale toepassingen geconstrueerd zoals bv woestijnvoertuigen, leger en politie, vuilniswagens, …

 photo 3.jpg

 photo 4.jpg

Ook hier gaat men goed mee met hun tijd. In 1994 word dan ook geïnvesteerd in de nieuwe generatie Ford trekkers meer bepaald deze Ford 7840 SL.

 photo 26.jpg

 photo 27.jpg

 photo 28.jpg

Het loonbedrijf is vooral gespecialiseerd in het spreiden en transporteren van drijfmest, als ook het  hakselen van gras en maïs. Echter moet deze maïs eerst gezaaid worden en dit gebeurde half weg de jaren 90′ onder meer met deze Ford 6610 GEN II en een 6-rijïge Nodet zaaimachine.

 photo 12.jpg

 photo 13.jpg

 photo 14.jpg

 photo 15.jpg

 photo 16.jpg

Half weg de jaren 90′ vind ook deze knappe Ford 8730 de weg naar het loonbedrijf.

 photo 11.jpg

Aanbeland in 1996 zien we de geboorte van een nieuwe silagetruck, deze Ginaf 8×8 word goed onder handen genomen en voorzien van een zelfbouw silagebak, wat leid tot de geboorte van een toch wel  imposante silagetruck.

 photo 20.jpg

 photo 19.jpg

 photo 22.jpg

 photo 21.jpg

De silagetruck in volle glorie tijdens de grasoogst. Deze vormt samen met de New Holland 2305 hakselaar een knap team!

 photo 23.jpg

In 1999 moet hun Ford / New Holland hart toch even zwichten voor het knappe aanbod van Mengele hakselaars en werd er dan ook de keuze gemaakt om een Mengele SF 6600 aan te schaffen.

Er was ondertussen ook nog een tweede Ford TW-35 GEN II aangeschaft maar nog met de oude cabine. Deze laatst genoemde werd ingezet voor een tandem zelfbouw silagewagen. Ook hun Ford TW-15 GEN II en Ford 8210 GEN II werd in de iet wat drassige grasoogst mee op pad gestuurt , beide tevens met een tandem zelfbouw silagewagen.

 photo 38.jpg

 photo 39.jpg

 photo 40.jpg

 photo 41.jpg

 photo 42.jpg

 photo 43.jpg

 photo 45.jpg

In 2000 zien we hun Ford TW-35 GEN II een tweede leven leiden op het landbouwbedrijf van dhr. Pillaert. Waar hij zich mag uitleven aan een tridem Deroo mesttank,

 photo 138.jpg

In 2002 wist Martin Van Doorn hun oude New Holland 2305 terug te vinden bij het industriële veilinghuis Ritchie Bros.

 photo 35.jpg

Einde jaren 90′ zien we hun Ford 7710 ingezet worden voor de Taarup / Kverneland 7655 wikkelaar. Het persen op zich was in samenwerking met loonbedrijf Vanquathem uit West-Vleteren en gebeurde tevens met een Ford trekker en een Mengele 530 grote pakken pers.

 photo 47.jpg

 photo 44.jpg

 photo 46.jpg

Een tweede Ford 7710 voorzien van een Mailleux lader zorgde ervoor dat de pakken ook goed thuis geraakten.

 photo 48.jpg

Het gebeurde ook dat de Ford TW-15 GEN II werd voorzien van een laadschop en samen met een Ford TW-35 GEN II verzorgden ook zij dan het transport van de gras pakken.

 photo 49.jpg

 photo 51.jpg

 photo 50.jpg

De tijd staat niet stil natuurlijk, in 2003 zien we dat het pers team ook sterk geëvolueerd was. Loonbedrijf Vanquathem wisselde hun Ford trekker in voor een New Holland TM 135 en ook Druelle verving de Ford 7710 door een New Holland.

 photo 86.jpg

 photo 134.jpg

 photo 105.jpg

Ook het pakken laden zag er al anders uit de Ford 7710 maakte plaats voor deze Ford / New Holland 8360.

 photo 87.jpg

 photo 88.jpg

 photo 90.jpg

In 2003 zakten fotografen Martin Van Doorn en Jack Steeghs af vanuit Nederland om het knappe team van Druelle te aanschouwen, dit was eveneens het laatste jaar dat de Mercedes-Benz silagetruck het team vergezelde.

 photo druelle2003e.jpg

 photo druelle2003g.jpg

 photo druelle2003e3.jpg

 photo druelle2003f.jpg

Verder aanwezig waren er naast de John Deere 7500 hakselaar nog hun oude 6×6 Ginaf Max A-15 (DAF 2300) silagetruck en hun oude 8×8 Ginaf silagetruck. En tenslotte vergezelde ook nog hun New Holland 8870 A het gezelschap met een zelfbouw tridem silagewagen.

 photo druelle2003a.jpg

 photo druelle2003a2.jpg

 photo druelle2003b.jpg

 photo druelle2003b2.jpg

 photo druelle2003c.jpg

 photo druelle2003c2.jpg

 photo druelle2003d.jpg

 photo druelle2003d2.jpg

 photo druelle2003e2.jpg

 photo druelle2003f2.jpg

 photo druelle2003f3.jpg

 photo druelle2003g3.jpg

 photo druelle2003h2.jpg

 photo druelle2003j2.jpg

 photo 97.jpg

 photo 100.jpg

 photo 98.jpg

Martin en Jack hadden de smaak te pakken en keerden in 2004 terug naar de John Deere 7500 van Druelle maar ditmaal om er onder meer hun nieuwe silagetruck te bewonderen een 6×6 Ginaf F 380.

Ook hun tweede New Holland 8870 A was van de partij met een tandem zelfbouw silagewagen.

Verder was de tridem zelfbouw silagewagen ook opnieuw van de partij maar op grotere banden en de New Holland 8870 A die hiervoor stond had moeten plaats ruimen voor hun nieuwe trekker een New Holland TG 285.

 photo 107.jpg

 photo 108.jpg

 photo 125.jpg

 photo 124.jpg

 photo 123.jpg

 photo 122.jpg

 photo 121.jpg

 photo 120.jpg

 photo 119.jpg

 photo 118.jpg

 photo 117.jpg

 photo 115.jpg

 photo 114.jpg

 photo 113.jpg

 photo 112.jpg

 photo 111.jpg

 photo 110.jpg

 photo 109.jpg

Ook in 2004 was men van de partij op tractorpulling Wijtschate. Dit met hun New Holland 8870 A en New Holland TG 285.

 photo 103.jpg

 photo 106.jpg

Naast het tractorpulling gebeuren worden beide New Holland 8870 A nog steeds ingezet. Ondermeer om de kuil aan te rijden.

 photo 126.jpg

Of voor hun knappe zelfbouw dumper.

 photo 132.jpg

Om door de jaren heen zich zelf wat te behelpen met wat grondwerk werd deze aparte Ford P-45 graafmachine aangeschaft. photo 131.jpg

 photo 130.jpg

 photo 129.jpg

 photo 78.jpg

Men richt zich ook meer en meer op alles rond drijfmest. Het spreiden hiervan gebeurde in 2009 onder meer door hun Ginaf F 380 met een zelfbouw opbouwmesttank.

 photo DSC02578.jpg

 photo DSC02580.jpg

De Ginaf F 380 vind je hieronder in werking terug.

In 2009 zien we zelf ook eens hun team aan het werk , naast de John Deere 7500 zijn ook de 8×8 Ginaf silagetruck en de Ginaf F 380 ook van de partij. De kuil nam één van de twee 8870 A voor zich.

 photo IMG_1685.jpg

 photo IMG_1668.jpg

 photo IMG_1676-kopie.jpg

 photo IMG_1677.jpg

 photo IMG_1693.jpg

2009 betekende helaas het laatste seizoen voor de 8×8 Ginaf silagetruck en werd opgevolgd door een jongere versie van deze silagetruck. Wie het gebrul van deze 8×8 toch nog eens wil aanhoren kan dit in het filmpje hieronder.