De Oude Doos

Loonw. Vandenbroucke – Slijpe

Met dank aan Willy Vandenbroucke.

We trekken ditmaal naar de kustregio, meer bepaald naar Slijpe. Waar van 1974 tot 2000 loon – en grondwerken Vandenbroucke actief was.

Het loonbedrijf ging dus van start in 1974 na de overname van het loonbedijf van Edward Ameele uit Slijpe.

In de overname zaten onder meer twee Clayson M 103’s en twee maaidorsers van russische makelij meer bepaald twee CK-4 ’s die door Max Buyck uit Anzegem werden ingevoerd. Hier op deze foto zien we uiterst rechts nog Edward Ameele en diens vrouw Leontien trots poseren.

 photo 38.jpg

De imposante Vandezande 6-cylinder die werd verkregen na de overname van loonbedrijf Ameele.

De ‘Vandezande’ trekkers werden gebouwd in Esen nabij Diksmuide. Vandezande kreeg na de oorlogsjaren de kans om uit Groot-Brittannië zware Case tractoren in te voeren. Deze waren voorzien van een benzine motor maar werden dan hier omgebouwd. Men plaatste er dan nieuwe Engelse Gardner dieselmotoren in. Echter gebruikten ze ook Gardner motoren uit afgedankte Miesse autobussen.

De afzakker wagen er achter was geconstrueerd door Edward Ameele.

 photo PICT0005.jpg

De eerst aangekochte trekker achter de overname, een Massey Ferguson 185

 photo PICT0001.jpg

Medio jaren ’70 werden onder meer ‘ruiters’ van erwtenloof gedorsen door een Clayson M 103.

 photo 36.jpg

In 1975 ging men hier van start met het oprapen van gras met een Claas opraapwagen achter de 85 pk sterke Zetor Chrystal 8011. Men was met deze activiteit één van de eerste in de regio.

 photo 47.jpg

 photo 45.jpg

 photo 46.jpg

Medio jaren ’70 was men in de zomermaanden natuurlijk ook druk in de weer met onder meer een Clayson M 103 als ook ondertussen met een Claas Dominator 85. De Vandezande trekker zorgde met een graanblazer voor de afvoer van het gedorsen graan.

 photo 42.jpg

 photo 39.jpg

 photo 41.jpg

 photo 68.jpg

 photo 67.jpg

Ook aan paardebonen dorsen deed men met de Claas Dominator 85.

 photo 10.jpg

Het stro moest daarna natuurlijk ook nog van het land. Dit werd gedaan door de Zetor Chrystal 8011 en een Massey Ferguson 185 beide met een Claas kleine pakken pers.

 photo 40.jpg

 photo 44.jpg

De tijd van het bieten zaaien betekende voor Willy en zijn Same Tiger 100 met Nodet zaaimachine alles hens aan dek. In sommige jaren werden tot ongeveer 380 hectare bieten gezaait in slechts twaalf dagen tijd!

 photo 58.jpg

 photo 59.jpg

Naar de tachtiger jaren toe won het gras oprapen steeds meer en meer aan populartiteit. Hier zien we ditmaal de Renault 951-4 ingespannen staan voor de Claas opraapwagen.

Een kleine maar dappere Deutz beklom de graskuil om deze aan te rijden. Om wat extra aandruk gewicht te hebben nam de opbouwkraan een betonblok in de mand.

 photo 53.jpg

 photo 56.jpg

 photo 55.jpg

 photo 54.jpg

 photo 57.jpg

Naast het zaaien van bieten , werden die natuurlijk ook gerooid. Hiervoor werd een Stoll rooier ingezet aangedreven door hun Massey Ferguson 185.

 photo 51.jpg

Als ook de Renault 951-4 werd hiervoor ingezet. De Vandezande trekker ging ditmaal ook mee op pad om het bietenloof af te voeren.

 photo 52.jpg

 photo 48.jpg

Begin jaren ’80 was het de Fendt Farmer 105 S die de Stoll rooier mee op sleeptouw nam.

 photo 50.jpg

 photo 49.jpg

Aan het begin van de jaren ’80 werden er drie Claas maaidorsers ingezet om tijdig al het graan gedorsen te krijgen. Naast de twee Claas Dominator 85’s, reed er ook een groter broertje bij in de vorm van een Claas Dominator 105 met een maaibord van 5,10 meter.

 photo 14.jpg

 photo 19.jpg

 photo 16.jpg

De machines werden altijd gesoigneerd ten huize Vandenbroucke en genoten van een goed onderhoud.

Claas was hier duidelijk baas qua oogstmachines.

 photo 17.jpg

 photo PICT0009.jpg

 photo PICT0012.jpg

Onder het moto jong geleerd is oud gedaan…

 photo PICT0010.jpg

 photo PICT0011.jpg

 photo PICT0006.jpg

 photo PICT0004.jpg

De Stoll rooier na ettelijke jaren dienst , door het goeie onderhoud in een nieuwstaat!

 photo PICT0014.jpg

De Renault 951-4 demonstreert zijn hefkracht.

 photo PICT0002.jpg

 photo PICT0015.jpg

 photo PICT0003.jpg

In 1982 werd beslist om met een Gilles A-45-3 rooier aan de slag te gaan. De eerste Gilles rooier voorzien van drie zonnen.

 photo 60.jpg

Het was een volledig team dat op de been werd gebracht tijdens de bieten oogst. Naast de Fendt Favorit 612 LS die was ingespannen tussen de Gilles ontbladeraar en rooier, reed ook de Massey Ferguson 185 mee met een Cavero kipper om het loof te verzamelen.

Deze werden gevolgd door een Massey Ferguson 178 met een Gilles R-126 lader en de Renault 951-4 eveneens met een Cavero kipper die de bieten afvoerde.

 photo 62.jpg

 photo 61.jpg

 photo 64.jpg

 photo 63.jpg

Medio jaren ’80 was dit team nog steeds actief.

 photo 74.jpg

 photo 75.jpg

 photo 76.jpg

 photo 77.jpg

In het midden van de jaren ’80 werd er ook aan maïs ‘hakselen’ gedaan. Veel maïs geraakte niet van het land door de vele regen. Er werd dan hier en daar maar beroep gedaan op de Fendt Favorit 612 LS met de Gilles ontbladeraar van Vandenbroucke. Deze kreeg de maïs wel afgereden, als ook afgevoerd door de tractie die terug te vinden was op zijn Cavero kippers.

 photo 70.jpg

 photo 69.jpg

 photo 71.jpg

De Cavero kippers geraakten bijna overal door. Een beek echter is natuurlijk nog iets anders. Zoals bij velen wel eens gebeurde liep niet altijd alles op wieltjes…

 photo 65.jpg

 photo 66.jpg

In het najaar kan het al eens drassig worden op onze Belgische akkers. De Massey Ferguson 178 met Gilles rooier had dan ook al moeite om door dit slagveld te geraken.

 photo 79.jpg

 photo 80.jpg

 photo 81.jpg

In droge omstandigheden vlotte het rooien ook niet altijd even goed. Als het vriest is het natuurlijk wel droger maar had je natuurlijk ook de kans dat de bieten aan de grond vast gevroren waren.

 photo 82.jpg

De Fendt Favorit 612 LS had eveneens geen schrik van de sneeuw, als ook de Same Tiger 100 waagde zich in de sneeuw.

 photo 72.jpg

 photo 73.jpg

Naar het einde van de jaren ’80 toe werd de Gilles R-126 ingewisseld voor een zelfrijdende Riecam lader. Dit was volgens Willy waarschijnlijk één van de enigste die op Belgische bodem reed. Deze had een ongeziene capaciteit voor die tijd en werd bijgestaan door vier afvoercombinaties op de piekmomenten. Time is money natuurlijk er werden dan ook heel wat hectaren gerooid in een jaar, in de laatste jaargangen tot zo’n 350 hectaren.

 photo 5.jpg

 photo 11.jpg

 photo 18.jpg

 photo 9.jpg

 photo 8.jpg

 photo 7.jpg

 photo 6.jpg

De eerste hakselaar op het bedrijf en eveneens ook de laatste, was een Claas Jaguar 690 nog zonder achter tractie. Hij werd enkel ingezet om gras te hakselen. Deze werd overgenomen van loonbedrijf Haesaert uit Nevele in 1988. Na een jaar in dienst van Vandenbroucke te hebben gereden heeft deze dan zijn carriere verder gezet bij loonbedrijf Vankerrebroeck uit Moere. Om dan uiteindelijk zijn laatste jaren te slijten bij loonbedrijf Brasseur uit Gistel.

 photo 13.jpg

 photo 84.jpg

 photo 15.jpg

Een knappe Deutz DX 110 lost zijn vracht uit de Record silagewagen.

 photo 12.jpg

In 1989 zijn alle loonwerken stop gezet en werd er volledig overgegaan naar grondwerk. Zijn Fiat-Hitachi FH 200 LC nam een groot deel van het werk op zich.

 photo 25.jpg

 photo 21.jpg

Om overal ter plaatse te geraken met de Fiat-Hitachi FH 200 LC werd deze overal rond gevoerd door hun M.A.N 32.321.

 photo 22.jpg

 photo 20.jpg

 photo 24.jpg

 photo 23.jpg

Een van de grotere werken waar men aan meehielp is de verbreding van de havengeul van Oostende.

 photo 29.jpg

 photo 28.jpg

In onderaanneming voor aannemingen Verhelst uit Oostende ( voorheen Oudenburg ) werd ook beroep gedaan op Vandenbroucke om mee te helpen op het depot. Er werd maar liefst zo’n 10.000 kubiek zand gestockeerd en dit moest verwerkt worden door drie graafmachines. Dit zand was afkomstig van de uitgravingen onder de mini golf van Knokke-Zoute waar men garages ging onderbrengen.

 photo 27.jpg

 photo 26.jpg

In 2000 stopte Willy Vandenbroucke met de grondwerkzaamheden en werden deze overgelaten aan Marnick Sioen ( Sidegro ) uit Roeselare.

Echter was hij ook nog actief als landbouwer in Wilskerke, in 2002 zien we dan ook de Dominator 85 aan het werk in zijn tarweveld.

 photo 30.jpg

 photo 32.jpg

Inmiddels werd de oude Dominator 85 vervangen door een andere die werd overgenomen van loonbedrijf Soenen uit Oekene. Deze werd volledig gerestaureerd en reed in 2015 zijn laatste akkers af ten huize Vandenbroucke.

 photo IMG_6216.jpg