De Oude Doos

Loonw. Germonpré – Leke

Met dank aan Patrick Dufour voor zijn uitgebreid foto en videoarchief.

Deze fotoreeks starten we medio jaren ’80 met een New Holland 1890. Deze zien we hier samen met een John Deere 3140 en een Record stalmest spreider die voorzien is van opzetten.

 photo 3-1.jpg

De tijd bleef niet sil staan, want in 1989 zagen we hier een gans ander beeld. De New Holland had plaats geruimd voor een Claas Jaguar 695 SL. Bijrijder hier was een Ford 6600 Super Six met Ova silagewagen.

 photo 14-1.jpg

Op het einde van de jaren ’80 beschikten niet alle maaidorsers zoals nu over een stro hakselaar, daarom werd de Claas Jaguar 695 SL ook eens los gelaten op de stoppelvelden om het achtergebleven stro te verhakselen.

 photo 15-1.jpg

De volledige crew verzamelde zich voor een groepsfoto in het begin van de jaren ’90. De hakseltrein bestond toen uit een Case International 845, Case International 1246, de hakselaar een Claas Jaguar 695 SL, een International 1255, een Fiat 1000 DT en een Fendt Farmer tractor. De silagewagens waren hier van de merken Ova en Record.

 photo 8-1.jpg

 photo 10-1.jpg

 photo 11-1.jpg

 photo 7-1.jpg

 photo 2-1.jpg

 photo 5-1.jpg

  photo 9-1.jpg

 photo 40-1.jpg

In 1991 zien we deze brute MB-Trac 1300 met Dolly en vrachtwagenoplegger van de landbouwer de maïsvelden doorkruisen. Een Claas Jaguar 695 SL blies de grote wagen vol.

 photo 1-1.jpg

In 1992 zien we opnieuw enkele nieuwe verschijningen, bestaande uit deze Claas Jaguar 695 Mega, vergezeld van een International 1255 XL met Record silagewagen en een Renault 145.14 met Record silagewagen.

 photo 13-1.jpg

 photo 16-1.jpg

 photo 19-1.jpg

 photo 17-1.jpg

 photo 18-1.jpg

Grondwerken was en is nog steeds een belangrijke activiteit op het bedrijf.
Halverwege de jaren ’90 heeft de Fiat-Hitachi FH 120 kraan het druk om alle dumpers vol te laden. De dumpers werden getrokken door een International 1255 XL, twee Case International 1455XL, een Renault 113-14 en tot slot nog een Volvo-BM knikdumper.

 photo 25-1.jpg

 photo 30-1.jpg

 photo 29-1.jpg

 photo 28-1.jpg

Het liep echter niet altijd op wieltjes tijdens het grondverzet.

 photo 26-1.jpg

 photo 27-1.jpg

Medio jaren ’90 droeg men Case International nauw in het hart. Een prachtige line-up van twee Case International 845, een Case Maxxum 5150, twee Case International 1455 XL en een Case International 1255 XL.

 photo 12-1.jpg

Wie ook nog aan het werk was halverwege van de negentiger jaren, was de Claas Jaguar 695 Mega. Deze hakselaar en zijn teamgenoten bestaande uit een Case International 845, Case Maxxum 5120 en Case International 1255XL, allen mer Record silagewagen, kregen het hard te verduren in de modder. Een Ford 6610 en MF 3080 kwamen echter hulp bieden.

 photo 24-1.jpg

 photo 23-1.jpg

 photo 21-1.jpg

 photo 20-1.jpg

 photo 22-1.jpg

In 1997 was het tijd voor alweer een nieuwe hakselaar. Deze keer werd er gekozen voor een Claas Jaguar 860, die we hier bij verdeler Bevernaegie uit Torhout vertrekkensklaar zien staan om naar Leke te gaan.

 photo 34-1.jpg

 photo 333.jpg

De hakselaar kreeg direct al wat voer voorgeschoteld. Een Case International 5150 Pro met Record silagewagen vergezelde hem.

 photo 363.jpg

 photo 35-1.jpg

De Claas Jaguar 860 mocht zich ook volledig uitleven in de maïsoogst. Hier was geen hulp van een trekker en silagewagen, maar de hakselaar kreeg hulp van de MAN vrachtwagen van grondwerken Deneire uit Diksmuide.

 photo 31-1.jpg

Ook een MAN vrachtwagen van Houtrecyclage Vandendriessche uit Westrozebeke kwam de hakselaar van Germonpré eens opzoeken.

 photo 3937.jpg

 photo 38347.jpg

 photo 373.jpg

De Case International 5150 Pro kon het niet laten en nam in zijn Record silagewagen ook nog een vracht maïs mee. Met deze foto zijn we aan het einde gekomen van deze mooie fotoreeks.

 photo 323.jpg