De Oude Doos

Landb. Schollier – Drongen

Met dank aan de familie Schollier.

Al reeds jaren is men gepassioneerd door landbouwmechanisatie ten huize landbouwer Schollier.

Men stortte zich in de jaren 80′ al op het maaidorsen. Dit toen nog met een Claas Matador Gigant.

 photo Schollier.jpg

In 1993 besloot men ook om zelf maïs te gaan hakselen dit met een New Holland FX 1895 en een Ford 5600? met een Schuitemaker silagewagen.

De New Holland FX 1895 had voordien al carrière gemaakt bij oud-loonbedrijf Sucaet uit Aalter en beleefd dus hier een mooi tweede leven.

 photo 1 - kopie.jpg

Met de eeuwwisseling zien we een nieuwe afvoercombinatie opduiken een Ford 8210 GEN II met een tandem DEWA silagewagen assisteerde de New Holland FX 1895.

 photo 5.jpg

 photo 6.jpg

 photo 7.jpg

 photo 9.jpg

 photo 10.jpg

 photo 11.jpg

 photo 12.jpg

 photo 8.jpg

Begin jaren 00′ zien we ook een afvoercombinatie van Martin’s schoonbroer meehelpen in de oogst. Een John Deere 6800 met ook een enkel-as DEWA silagewagen.

 photo 14.jpg

 photo 13.jpg

Ook Martin zijn eigen afvoercombinatie zag er ondertussen anders uit de Ford 8210 GEN II had plaats gemaakt voor de Ford 8340 SLE om voor de enkel-as DEWA silagewagen plaats te nemen.

 photo 15.jpg

 photo 20.jpg

 photo 18.jpg

 photo 19.jpg

 photo 16.jpg

 photo 17.jpg

 photo 2.jpg

 photo 4.jpg

 photo 21.jpg

 photo 3.jpg

Naast de New Holland FX 1895 hakselaar kwam er in de jaren 90′ ook een tweede maaidorser erbij een Clayson M 135.

Deze is ondertussen echter anno 2015 al 8 jaar vertrokken naar het West-Vlaamse Lendelede en heeft onderdak gevonden bij landbouwer Debode. Deze houd de machine in ere en dorst er ieder jaar nog ettelijke hectaren mee.

 photo IMG_1392.jpg

De Clayson M 135 vertrok echter niet zonder reden. Deze maakte immers plaats voor de aankoop van een Clayson / New Holland 8060 en een Clayson / New Holland 8070.

De twee trekken niet alleen de graanvelden in, een knappe Ford 7700 met graanblazer gaat mee en zorgt voor de afvoer van het graan.

 photo 25.jpg

 photo 27.jpg

 photo 28.jpg

 photo 31.jpg

 photo 22.jpg

 photo 24.jpg

 photo 26.jpg

 photo 23.jpg

 photo 30.jpg

 photo 29.jpg