De Oude Doos

Vervoer Ameele – Westende

Met dank aan Anja Ameele.

Het transport bedrijf Ameele moet ergens begin jaren 60′ zijn opgericht.

Gestart met een Duitse Kaeble vrachtwagen werd er allerhande vervoer gedaan voor derden.

 photo Afbeelding 0044.jpg

Al snel werd naast het transport ook grondwerken uitgevoerd, hier in 1965 hun eerste ‘mobiele’ graafmachine.

 photo foto uit lang vervlogen tijden.jpg

Dezelfde graafmachine in kleur en ettelijke jaren later.

 photo 41.jpg

In 1979 zien we één van hun eerste bandenkranen verschijnen een Hanomag M 7.

 photo 50.jpg

Naast het transporteren van de bieten naar de toenmalige suikerfabriek van Veurne, werd er ook schuimaarde gehaald in Veurne. We zien hier hun Scania geladen worden in 1982.

 photo 16.jpg

 photo 15.jpg

De bietenhopen lagen niet altijd langs de openbare weg. Soms op moeilijkere toegankelijke wegen of achteraan de boerderij.

 In 1982 zien we de landbouwers met hun eigen tractoren de te laden aanhangwagens verplaatsen door de boerderij.

 photo 13.jpg

 photo 10.jpg

 photo 9.jpg

 photo 14.jpg

 photo 12.jpg

Eens de wagens op hun plaats, mag de Hanomag M 7 zich uitleven in het laden van de bieten.

 photo 11.jpg

In 1983 zien we Hanomag M 7 nog steeds trouw dienst leveren.

 photo 6.jpg

 photo 5.jpg

In 1984 moest er een grote hoeveelheid aarde worden getransporteerd, zelfs hun shovel mocht mee op pad met een aanhangwagen om de aarde te helpen afvoeren.

 photo 20.jpg

 photo 17.jpg

 photo 19.jpg

Ook in 1985 verzette de Hanomag M 7 letterlijk en figuurlijk nog bergen werk.

 photo 35.jpg

Het laden moest vooruit gaan ook in 1985, de bieten werden met kippers naar de hoop gevoerd en onmiddellijk opgeladen door de Hanomag M 7. Ook de Volvo N 12 is er natuurlijk van de partij om de bieten af te voeren.

 photo 25.jpg

 photo 24.jpg

 photo 22.jpg

 photo 23.jpg

De bieten werden af gekipt in de suikerfabriek van Veurne.

 photo 26.jpg

Naast het grondwerk en het transport van bieten, voerde de Volvo N 12 nog een andere karwei uit. Namelijk begin jaren 90′ verzorgde deze mee de strooidienst langs de kustweg Nieuwpoort – De Panne.

 photo 30.jpg

Er is een tijd van komen, als ook van gaan. We zien in 1990 dat de Hanomag M 7 heeft plaats gemaakt voor een Liebherr 902.

 photo 29.jpg

In de bietencampagne van 1991 rijd inmiddels ook deze Volvo F 12 mee. Deze zorgde onder andere voor het transport van perspulp naar de boeren.

 photo 3.jpg

 photo 2.jpg

Het laden van de bieten verliep niet altijd even droog in 1991 …

 photo 1.jpg

 photo 61.jpg

In 1992 zien we een blinkende nagelnieuwe M.A.N 33.372 klaar om te worden afgeleverd aan de firma Ameele.

 photo 36.jpg

Maar voor deze de koer bij hen thuis mocht oprijden, werd deze natuurlijk eerst voorzien van de nodige bestickering.

 photo 42.jpg

De M.A.N mocht zich naast het grondverzet, zich ook bewijzen in het transport van perspulp.

 photo 39.jpg

Als ook in het transport van suikerbieten.

 photo 47.jpg

 photo 59.jpg

In de winter durft het zelfs in ons Belgenlandje al eens te sneeuwen, wat in 1993 zorgde voor een feeëriek beeld.

 photo 37.jpg

Het voltallig team en machine park in 1994, sedert dien tot de stopzetting op 1 Januari 2015 onder de leiding van Anja Ameele.

 photo 54.jpg

In 1994 zien we hun toen nieuwe Zettelmeyer ZL 2002 aan het werk.

 photo 52.jpg

 photo 51.jpg

Hun Liebherr 902 medio jaren 90′ heeft weinig plaats nodig om aan de slag te kunnen…

 photo 45.jpg

Ook in 1994 kon het nat zijn tijdens het laden van bieten. Men laadde dan vooral bieten in de  streek van Middelkerke, Nieuwpoort, Torhout, Hooglede,…

 photo 38.jpg

Hun 15 tonner Volvo N 12 6×4, die hier in 1995 er nog steeds na al meer dan 10 jaar dienst als nieuw wist uit te zien.

 photo 34.jpg

 photo 49.jpg

 photo 48.jpg

 photo 40.jpg

In 1995 werd er een nieuwe Kobelco 160 graafmachine verwelkomd op de koer.

 photo 33.jpg

 photo 81.jpg

Deze werd voor allerhande karweien ingezet, onder andere hier voor het aanleggen van een natuurlijke vijver.

 photo 28.jpg

Of onder andere ook voor het laden van slijk.

 photo 27.jpg

De Kobelco 160 vormde samen met hun Zettelmeyer ZL 2002 een knap team in 1995.

 photo 53.jpg

 photo 58.jpg

 photo 57.jpg

 photo 55.jpg

 photo 44.jpg

Naast de Scania, de M.A.N en de twee Volvo’s was er in 1995 ook nog plaats in het team voor de Mercedes-Benz 15 ton 6×6.

 photo 62.jpg

We zien hem hier aan het werk tijdens het leveren van aanvulzand.

 photo 32.jpg

 photo 31.jpg

De Kobelco 160 werd in 1995 vaak ter plaatse gebracht door de M.A.N 33.372 met dieplader.

 photo 60.jpg

 photo 56.jpg

Een overzicht van het complete machinepark in 1995.

 photo 46.jpg

Eén van hun Liebherr graafmachines werd ook eens voor andere doeleinden dan graafwerkzaamheden of voor het laden van bieten gebruikt.

Meer bepaald in 1997 om het depanneren van gestrande combines tijdens de pikdorserscross in Izenberge.

 photo 43.jpg

Einde jaren 90′ werd ook meer en meer toegelegd op het transport met opleggers. Met hier hun Mercedes-Benz 6×6 met oplegger van 27 ton.

 photo 80.jpg

De Volvo N 12 tijdens het optrekken van een container met graan op een stralende zomerdag in 1998.

 photo 63.jpg

In 1999 is de imposante Volvo F 12 ook nog van de partij.

 photo 65.jpg

In 1999 zien we naast alle vrachtwagens, ook eens een landbouwtrekker verschijnen. Er werd gekozen voor een Deutz Agrotron 150.

 photo 82.jpg

Deze mocht onder andere in 1999 het transport verzorgen van de Kobelco 160 naar de bietenhopen.

 photo 78.jpg

 photo 75.jpg

 photo 77.jpg

 photo 73.jpg

 photo 76.jpg

 photo 79.jpg

De Kobelco 160 sleuven aan het trekken in 2000.

 photo 74.jpg

 photo 72.jpg

 photo 71.jpg

 photo 70.jpg

Een nieuwe aanwinst in 2001, een Atlas 1504 M.

 photo 64.jpg

In 2013 is het transport van bieten sterk veranderd en word deze vooral door opleggers verzorgd. En worden de bieten niet meer geladen door een bandenkraan maar veelal door een zelfrijdende bietenreiniger / lader. We zien hier de opleggers van Ameele aanschuiven om te worden geladen door de Ropa van de gebroeders Zoete.

 photo P1160575.jpg

 photo P1160579.jpg