De Oude Doos

Loonw. Agri-Service – Molenbaix deel I

Met dank aan de familie Dutrieux.

Hier zien we de geschiedenis van het loon & constructiebedrijf van de gebroeders Dutrieux uit het Waalse Molenbaix, beter bekend als Agri-Service.
Het bedrijf is opgericht door hun vader Jean Dutrieux in 1955 , Jean had 8 kinderen waarvan 5 zonen die dag van vandaag het werk van wijlen hun vader verder zetten.
Het rooien van aardappelen in 1963 dit met een John Deere Lanz 500 en Goossens aardappelrooier, deze werkzaamheden zijn ondertussen al lang stop gezet.

 photo 350.jpg

In dit eerste deel van de reportage bekijken we hoofdzakelijk de minder bekende tak dat Agri-Service uitvoerde namelijk het bieten rooien dat ondertussen wel al reeds is stop gezet. De takken constructie & hakselen waar men de dag van vandaag op verder bouwt ziet u dit weekend in deel 2.
Het jaar 1973 het bieten rooien gebeurde met deze Deutz die slechts over 67 pk beschikte, dit was mogelijk gemaakt doordat de ontkopper beschikte over een door hen opgebouwde Lister motor.

 photo 190.jpg

In 1979 bouwde men deze getrokken bunkerlader. Hier zijn er later 5 van gebouwd geweest en werden verkocht onder de naam Agri 2000. Deze beschikten over een hydraulisch systeem waardoor de bunker hoger van de grond kon worden geplaatst en zo als de machine in spoorde niet tegen de grond aan kwam te slepen. Na 5 stuks heeft men dan toch beslist om te stoppen met deze machine te bouwen omdat uiteindelijk ook een groot nadeel aan het licht kwam door de bunker hydraulisch hoger te plaatsen in natte omstandigheden helde de bunker als hij vol was met bieten te fel naar voor waardoor de zonnen te laag kwamen te hangen.

 photo 131.jpg

 photo 147.jpg

Nog een aparte constructie is deze zelfrijdende bietenrooier in 1981 die ook onder de merknaam Agri 2000 verscheen. Deze beschikte over een Perkins motor van 105 pk en kon 6 rijen rooien als ook de bieten laden maar niet in 1 werkgang , eerst rooide hij de bieten, om daarna op het einde van de rijen terug te keren om de bieten op te laden.

 photo 130.jpg

 photo 146.jpg

Hun vader was een ingenieus persoon, maar dit zijn ook hun zonen. Thierry het genie van de 5 gebroeders bewees dit onder ander al in 1982 op 14 jarige leeftijd. Hij stopte toen met school en bouwde in samenwerking met zijn vader zijn eerste machine die het plan ontwierp voor de machine, waarop Thierry deze bietenafvoerder bouwde. Deze was voorzien was van een V6 Deutz motor van 150 pk, die instaat was om een bak van 18 kubiek met bieten af te voeren in natte omstandigheden.
Deze unieke machine beschikte tevens over een draaibare en kantelbare cabine die men zelf heeft ontworpen. Dit is iet wat hetzelfde principe dat je nu de dag van vandaag terug vind bij Claas op de Xerion trekkers.

 photo 148.jpg

 photo 132.jpg

 photo 19.jpg

 photo 23.jpg

 photo 21.jpg

 photo 22.jpg

 photo 24.jpg

Deze machine begin jaren 80′ gebouwd is de voorganger van wat later de HSI machines zouden worden. Deze beschikte over een 300 pk sterke Cummins motor en was gebouwd op basis van een Ford vrachtwagen en beschikte tevens over een bunker van 18 kubiek. Deze bunker was tevens ook in staat om zowel achteraan te lossen of om hem zijdelings te zwenken om zijdelings te kunnen lossen.

 photo 27.jpg

 photo 26.jpg

Het bedrijf had een uitgebreide kennis in het bouwen van machines, dit waren nog mensen niet ontgaan waaronder ook de mensen van Cockerill Sambre.
Die naam zegt misschien niet veel in Vlaanderen maar deze Waalse staalreus is een onderdeel van wat op vandaag de groep ArcelorMittal is.
Waar men gevestigd was in Charleroi, was natuurlijk de staalproductie van groot belang maar als ook de landbouwsector die er talrijk aanwezig is in Wallonië, vandaar dat men zich ook wilde richten naar die sector.
Er werd in 1983-84′ een dochtermaatschappij opgericht onder de naam HSI. De machines werden in samenwerking met Agri-Service geconstrueerd en werden verkocht onder de naam HSI 3012.
De slogan luide dan ook 1 man + 1 uur = 1 hectare rooien met deze machine.
De productie is echter stop gezet na 10 machines en de merknaam werd opgedoekt.

 photo 185.jpg

 photo 8.jpg

 photo 383.jpg

 photo 381.jpg

 photo 387.jpg

 photo 386.jpg

 photo 378.jpg

 photo 384.jpg

 photo 376.jpg

Nadat de productie van de HSI machines van start was gegaan beschikte men nog steeds over hun prototype en deze werd dan in 1983 verbouwd naar een zelfrijdende bietenlader omdat men toch zelf verkoos om te rooien in 2 fasen.

 photo 31.jpg

 photo 33.jpg

 photo 29.jpg

 photo 30.jpg

De bieten afvoeren gebeurde begin jaren 80′ ook met een opvallende combinatie namelijk een Amerikaanse White met een zelfbouw wagen.

 photo 356.jpg

De in 1985 gebouwde Agri 1000 rooier en Agri 1500 lader bevestigd op een Lamborghini 1506.

 photo 158.jpg

 photo 149.jpg

 photo 150.jpg

 photo 157.jpg

 photo 156.jpg

 photo 155.jpg

 photo 154.jpg

 photo 153.jpg

 photo 152.jpg

 photo 151.jpg

Bieten rooien in 1994 met de Lamborghini Formula 135 Limited voorzien van de zelf vervaardigde rooi unit en de zelfgebouwde bietenlader.

 photo 184.jpg

 photo 6.jpg

 photo 7.jpg

 photo 5.jpg

 photo 4.jpg

Ergens half weg de jaren 90′ beide Lamborghini Formula 135 Limited aan het werk de ene rooit met de zelfgebouwde rooi unit en de andere raapt de bieten op met de licht gewijgde Agri 2000 bietenlader.

 photo 270.jpg

 photo 273.jpg

 photo 272.jpg

 photo 274.jpg

 photo 271.jpg

Maart 1995 de bouw van een nieuwe bietenlader is van start gegaan, deze machine zal de naam PRO TX worden meegegeven.

Deze machine beschikt over een V8 Scania motor van zo’n 375 pk en heeft een bunkerinhoud van 25 kubiek en is natuurlijk ook voorzien van een hondengang sturing.

 photo 48.jpg

 photo 52.jpg

 photo 53.jpg

 photo 51.jpg

 photo 50.jpg

 photo 55.jpg

 photo 54.jpg

 photo 46.jpg

 photo 47.jpg

 photo 45.jpg

 photo 41.jpg

 photo 57.jpg

 photo 56.jpg

 photo 42.jpg

 photo 43.jpg

 photo 39.jpg

 photo 40.jpg

 photo 38.jpg

Juli 1996 de afwerking van de machine is nabij.
Helaas heeft deze machine in 2006 het bedrijf al verlaten, maar ze is nog steeds in werking te vinden, dit bij het Waalse loonbedrijf Agri-Bayart.

 photo 59.jpg

 photo 58.jpg

 photo 202.jpg

 photo 200.jpg

 photo 201.jpg

 photo 60.jpg

 photo 62.jpg

 photo 61.jpg

 photo 64.jpg

 photo 63.jpg

 photo 67.jpg

 photo 66.jpg

 photo 65.jpg

 photo 68.jpg

 photo 343.jpg

Bij grote akkers is het handig als de bietenlader niet telkens heen en terug moet naar de bietenhoop, daarom is men ook in Juni 1997 van start gegaan met de bouw van een nieuwe hooglosser.

 photo 82.jpg

 photo 80.jpg

 photo 84.jpg

 photo 83.jpg

 photo 86.jpg

 photo 87.jpg

 photo 88.jpg

 photo 89.jpg

Bieten rooien in het jaar 1997 met een Lamborghini Formula 135 Limited voorzien van een rooi unit die ook door Agri-Service zelf is vervaardigd. Bietenlader van dienst is natuurlijk de zelfgebouwde PRO TX.

Het eindresultaat van de hooglosser mocht ook gezien zijn. Deze hooglosser hier te zien aan een 2de Lamborghini Formula 135 Limited, is nog steeds in het bedrijf aanwezig en doet nu dienst om als 3de wagen maïs van veld naar hoeve te transporteren.

 photo 95.jpg

 photo 69.jpg

 photo 92.jpg

 photo 93.jpg

 photo 94.jpg

 photo 91.jpg

 photo 90.jpg

 photo 78.jpg

 photo 79.jpg

 photo 81.jpg

 photo 76.jpg

 photo 77.jpg

 photo 71.jpg

 photo 73.jpg

 photo 70.jpg

 photo 72.jpg

 photo 74.jpg

 photo 75.jpg

Bieten rooien in December 1998, dit in extreem natte omstandigheden was voor Agri-Service geen enkel probleem. Het rooien gebeurde door hun Lamborghini Formula 135 Limited voorzien met de zelf vervaardigde rooi unit en natuurlijk de PRO TX als bietenlader ditmaal op extra brede moerasbanden.

 photo 208.jpg

 

 

 photo 218.jpg

 photo 209.jpg

 photo 211.jpg

 photo 203.jpg

 photo 217.jpg

 photo 204.jpg

 photo 212.jpg

 photo 206.jpg

 photo 210.jpg

 photo 205.jpg

 photo 216.jpg

 photo 207.jpg

 photo 213.jpg

 

 photo 215.jpg

 photo 214.jpg

Bieten zaaien begin jaren 2000′ met een Fendt Favorit 714 en Gilles bietenzaaimachine, het zaaien van bieten is sinds 2004 stop gezet.

 photo 333.jpg

 photo 263.jpg

 photo 266.jpg

 photo 262.jpg

 photo 264.jpg

Bieten rooien in 2000 opnieuw in moeilijke omstandigheden. Het rooien gebeurde met hun Lamborghini Formula 135 Limited op moerasbanden voorzien met de zelf vervaardigde rooi unit en de PRO TX als bietenlader. Ditmaal ook De Fendt Favorit 714 met een ook door hen zelfgebouwde kipper.

 photo 277.jpg

 photo 268.jpg

 photo 269.jpg

 photo 267.jpg

 photo 280.jpg

 photo 281.jpg

 photo 279.jpg

 photo 219.jpg

 photo 276.jpg

 photo 278.jpg

 photo 283.jpg

 photo 275.jpg

Bieten rooien in 2003 met opnieuw hun Lamborghini Formula 135 Limited ditmaal op dubbele wielen voorzien met de zelf vervaardigde rooi unit en de PRO TX als bietenlader. Om de bieten af te voeren stond hun 2de Lamborghini Formula 135 Limited met de zelfgebouwde hoogtelosser paraat.

 photo 326.jpg

 photo 309.jpg

 photo 311.jpg

 photo 308.jpg

 photo 304.jpg

 photo 307.jpg

 photo 310.jpg

 photo 305.jpg

 photo 302.jpg

 photo 300.jpg

 photo 294.jpg

 photo 298.jpg

 photo 297.jpg

 photo 296.jpg

 photo 299.jpg

 photo 301.jpg

 photo 303.jpg

 photo 292.jpg

 photo 295.jpg

 photo 306.jpg

Bieten rooien op een demonstratie bij hen thuis in Molenbaix in September 2004. Ditmaal de Fendt 714 ingespannen in de rooi unit en de PRO TX om de bieten op te rapen.

 photo 324.jpg

 photo 327.jpg

 photo 312.jpg

 photo 320.jpg

 photo 325.jpg

 photo 322.jpg

 photo 323.jpg

 photo 318.jpg

 photo 317.jpg

 photo 316.jpg

 photo 321.jpg

 photo 315.jpg

 photo 319.jpg

 photo 314.jpg

De PRO TX en de door Agri-Service gebouwde scharrenrooier aan het werk bij loonbedrijf Agri-Bayart in 2009.

 photo IMG_2787.jpg

 photo IMG_2792.jpg

 photo IMG_2782.jpg

 photo IMG_2754.jpg

 photo IMG_2748.jpg