De Oude Doos

Loonw. Agri-Service – Molenbaix deel II

Foto’s met dank aan de familie Dutrieux.

In deel 1 namen we het bieten rooien onder de loep, nu volgt deel 2 met de constructie en de rest van de loonwerken.
Een van de meest bekende werkzaamheden in Vlaanderen van Agri-Service is natuurlijk het maïs hakselen, we zijn ondertussen aanbeland aan de PRO DX IV. Maar deze machine kent een hele voorgeschiedenis.

 photo 370.jpg

De eerste twee hakselaars op het bedrijf een verbouwde John Deere en ook een verbouwde Hesston met onderdelen van een Magirus-Deutz.

 photo ensherb.jpg

 photo ensileuse.jpg

De eerste bunkerhakselaar, een Hesston Field Queen deed zijn intrede op het bedrijf in 1979 en was voorzien van 4-rij bek van Claas. De White trekkers deden in die tijd dienst om de maïs van het veld naar de hoeve te brengen met zelfbouw wagens. Voor dat deze hakselaar zijn intrede deed was er ook nog een andere Hesston aanwezig deze één van de 4000 serie.

 photo 15.jpg

 photo 14.jpg

 photo 374.jpg

Een van Engelse makelij Haulamatic dumper werd in 1979 aangekocht met de oorspronkelijke bedoeling om ook ingezet te worden om maïs af te voeren. Maar deze dumper beschikte over een krachtige maar tevens ook luidruchtige GM motor van 270 pk. Er kwamen dan ook redelijk wat klachten als men s’ochtends of s’avonds met deze dumper door de straten trok. Deze werd daarom dan enkel nog ingezet voor het grondwerk.

 photo 142.jpg

Ergens halfweg jaren 80′ moet deze machine gebouwd zijn, gebaseerd op de bietentransporteerder die al eerder was gebouwd. Deze machine was voorzien van een Pöttinger MEX hakselaar.

 photo 351.jpg

In 1991 was de eerste Sil Queen gebouwd in opdracht van en in samenwerking met de firma Meulemeester. De naam Meulemeester doet misschien niet direct een belletje rinkelen in Vlaanderen, dit is echter het bedrijf achter het merk Beet Master. De bouw van deze machine was gestart toen Jean Dutrieux nog leefde, maar het eindresultaat heeft hij helaas niet meer kunnen meemaken. Meulemeester had de opdracht gekregen om deze machine te bouwen van het uit het zuiden van Frankrijk afkomstige loonbedrijf Bridonneau, tevens ook een dealer van John Deere. Meulemeester had een partner nodig om zoiets tot stand te kunnen brengen en deed daarom beroep op de kennis van de familie Dutrieux.
Deze machine was voorzien van een krachtige V8 Iveco motor van 520 pk, de bunker zelf had een inhoud van 30 kubiek. Deze machine had een rendement van 2 tot 3 hectare per uur.
Er is dan nog een Sil Queen hakselaar gebouwd geweest door Meulemeester gebaseerd op eerste machine die ze in samenwerking met Agri-Service hadden gemaakt. Deze machine werd helaas de laatste gebouwde Sil Queen er waren wat problemen met de machine en lag uiteindelijk ook voor een stuk mee aan de ondergang van het merk Beetmaster in 1992.

 photo 9.jpg

 photo 10.jpg

 photo 12.jpg

 photo 11.jpg

Deze 2de en laatste Sil Queen 5000 is in het bezit van loon & constructiebedrijf Dezeure.

 photo IMG_3019.jpg

 photo IMG_3018.jpg

 photo IMG_3003.jpg

1989 een mijlpaal voor het bedrijf, de constructiewerken voor de eerste PRO DX (Professionnel Dutrieux) zijn volop aan de gang, de eerste van een verlopige generatie van 3.
De machine werd uitgerust met het zelfde type van motor die men voor de Sil Queen hebben gebruikt een V8 Iveco motor van 520 pk en werd ook voorzien van een iets grotere bunker van 32 kubiek.
Voor in de maïs werd opnieuw gekozen voor een 6-rijge Claas bek.

 photo 101.jpg

 photo 99.jpg

 photo 102.jpg

 photo 109.jpg

 photo 104.jpg

 photo 103.jpg

 photo 105.jpg

 photo 107.jpg

 photo 108.jpg

 photo 111.jpg

 photo 110.jpg

 photo 113.jpg

 photo 112.jpg

 photo 115.jpg

 photo 114.jpg

 photo 117.jpg

1990 de PRO DX is volledig operationeel en leverde uitstekend werk in het gras, als ook in de maïs.

 photo 120.jpg

 photo 13.jpg

 photo 121.jpg

 photo 193.jpg

 photo 196.jpg

 photo 195.jpg

 photo 119.jpg

 photo 118.jpg

Met een hakselaar alleen geraak je nergens, je hebt natuurlijk nog een afvoerder nodig en deze werd in het leven geroepen in Februari 1992. Dit werd een aangekochte Steyr 32.32 waarop men dan zelf een eigen geconstrueerde silagebak heeft opgebouwd. Deze 6×6 aangedreven truck had zo’n 320 pk onder de motorkap en werd voorzien van een silagebak van 28 kubiek.

 photo 100.jpg

 photo 98.jpg

 photo 96.jpg

 photo 97.jpg

 photo 122.jpg

Maïs hakselen met de PRO DX in 1996 te Hérinnes.

 photo 3.jpg

 photo 125.jpg

 photo 126.jpg

 photo 124.jpg

 photo 129.jpg

 photo 123.jpg

 photo 128.jpg

 photo 127.jpg

Zo’n negen jaar later in 1998 is de bouw van een 2de hakselaar van start gegaan de PRO DX II.
Deze keer werd de machine voorzien van een nog iets krachtigere motor een Caterpillar type 3408 die zo’n 640 pk leverde. De bunkerinhoud werd ook mee vergroot en dit keer werd het een bunker van zo’n 40 kubiek.
Voor deze machine werd voor in de maïs gekozen voor een 8-rijge Kemper bek. Natuurlijk was de machine opnieuw 4 wiel aangedreven maar het werd ook mogelijk gemaakt om met deze machine in hondengang te rijden. Wat natuurlijk de bodemstructuur zeer ten gunste komt, als ook enorm nuttig in natte omstandigheden.

 photo 222.jpg

 photo 224.jpg

 photo 228.jpg

 photo 235.jpg

 photo 225.jpg

 photo 227.jpg

 photo 220.jpg

 photo 223.jpg

 photo 226.jpg

 photo 221.jpg

 photo 229.jpg

 photo 230.jpg

 photo 231.jpg

 photo 232.jpg

 photo 234.jpg

 photo 233.jpg

 photo 236.jpg

 photo 237.jpg

 photo 238.jpg

 photo 241.jpg

 photo 239.jpg

 photo 240.jpg

 photo 242.jpg

 photo 243.jpg

 photo 245.jpg

 photo 253.jpg

De eerste 3 machines uit de PRO lijn netjes naast mekaar opgesteld de PRO TX , de PRO DX en de PRO DX II.

 photo 282.jpg

 photo 247.jpg

 photo 244.jpg

Maïs hakselen in 2003 met de PRO DX II , afvoerders van dienst de Steyr 32.32 silagetruck en de MAN silagetruck die ondertussen sinds 2002 het team kwam versterken.

 photo 246.jpg

 photo 250.jpg

 photo 258.jpg

 photo 255.jpg

 photo 261.jpg

 photo 257.jpg

 photo 252.jpg

 photo 251.jpg

 photo 254.jpg

 photo 249.jpg

 photo 256.jpg

 photo 344.jpg

 photo 336.jpg

 photo 341.jpg

 photo 340.jpg

 photo 347.jpg

 photo 339.jpg

 photo 337.jpg

 photo 248.jpg

 photo 348.jpg

 photo 342.jpg

 photo 345.jpg

 photo 334.jpg

 photo 332.jpg

 photo 288.jpg

 photo 287.jpg

 photo 285.jpg

 photo 286.jpg

Eind December 2006, de bouw van de 3de generatie de PRO DX III is aangebroken om dan uiteindelijk in 2009 operationeel te zijn. Met zijn 800 pk krachtige motor en een bunker met een inhoud van maar liefst 45 kubiek en voorzien voor in de maïs van een 10-rijge Krone bek is dit werkelijk de nieuwe koningin van de bunkerhakselaars geworden.
De 3de generatie doet nu anno 2012 meer dan naar behoren zijn werk. Met meer dan 800 hectare per jaar te hakselen, kan je wel zeggen dat de machine meer dan goed rendeert. In natte jaren loopt dit soms op tot tegen de 900 hectaren. Hoe natter het seizoen is, hoe beter ergens voor het bedrijf, want zo verkrijgt men extra werk om te hakselen, waar een gewone hakselmachine blijft steken en de maïs niet afkrijgt, geraakt de PRO DX III er nog altijd vlotjes door. Er word dan ook altijd gereden onder het motto de PRO DX rijd door waar anderen opgeven.
De machine heeft natuurlijk ook opnieuw de mogendheid om in hondengang te rijden wat zeer ten goede komt op natte akkers. Als ook het grote voordeel van deze bunkerhakselaar is natuurlijk dat de afvoerwagens niet verplicht zijn om het akker op te rijden. Het lossen van de bunker kan ook in een zeer korte tijd worden uitgevoerd en is perfect volgbaar in de cabine via de verschillende aanwezige camera’s.
Een voorbeeld van de prachtige werking van de machine ziet u hier zowel in maïs als in het gras.

Het ganse maïs team anno 2012. De PRO DX III bijgestaan door de Steyr 32.32 silagetruck , de MAN silagetruck en de Fendt Favorit 820 vario met zelfbouw uitdraaikar.

 photo IMG_1380.jpg

 photo IMG_1238.jpg

 photo IMG_1234.jpg

 photo IMG_1225.jpg

 photo IMG_1367.jpg

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de PRO DX II te behouden na de bouw van de PRO DX III , maar het loonbedrijf Deschamps wou koste wat het koste deze machine over kopen en men kreeg dan ook een bod die men niet kon weigeren. Dus vertrok de PRO DX II uiteindelijk richting Hérseaux waar loonbedrijf Deschamps gevestigd is, waar deze nu nog steeds een 2de leven leid.

 photo IMG_0900.jpg

 photo IMG_0891.jpg

Schijn bedriegt, dit is geen Deutz trekker maar een volledig zelfgebouwde trekker dit in 1974. Deze werd gebouwd op de basis van een Deutz-Magirus legertruck , de trekker beschikte over een kniksturing en was voorzien van een V8 motor van 170 pk.

 photo 199.jpg

Nog twee opvallende machines op het bedrijf waren deze Amerikaanse White trekkers, hiervan waren er twee stuks aanwezig op het bedrijf deze werden aangekocht in 1975-76′ en is tevens de eerste trekker waar Thierry Dutrieux mee heeft leren rijden.

 photo 28.jpg

1 van de verdwenen werkzaamheden is het maaidorsen dit deed men met een Arbos White maaidorser en met deze Fiat-Laverda 3900 maaidorser.
Deze laatst genoemde was een occasie machine die was aangekocht halfweg jaren 80′ in Engeland. Voor in die tijd was dit een vrij grote maaidorser. Maar niet veel mensen waren happig op dit type, er waren hier en daar wat minpunten. Vandaar ook dat ze bij Dutrieux de aangekochte machine eens goed onderhanden hebben genomen, 1 van de aanpassingen was bijvoorbeeld er voor te zorgen dat de graanstengel beter in de machine werd getrokken. Ze hebben aan de machine zitten sleutelen tot dat deze volledig op punt stond. De plaatselijke dealers Fiat dealers Cantraine en Bourgi keken dan ook raar op om 1 van hun eigen machines in een verbeterde versie aan het werk te zien.

 photo 36.jpg

 photo 37.jpg

 photo 34.jpg

 photo 35.jpg

Een zelfgemaakte schuifwagen in 1983.

 photo 179.jpg

 photo 183.jpg

Ook een constructie van hen in 1986 een verbeterde duwploeg om beter het evenwicht te bewaren.

 photo 133.jpg

 photo 134.jpg

Hier zien we nog constructies die door hen zijn gemaakt, door de jaren heen.

 photo 135.jpg

 photo 136.jpg

 photo 143.jpg

 photo 187.jpg

Hieronder zien we enkele varianten van een veel gevraagde constructie door hen vervaardigd om tractoren die zonder fronthef uit de fabriek kwamen, toch van een fronthef te voorzien. Merk of type trekker speelde helemaal geen rol.

 photo 162.jpg

 photo 178.jpg

 photo 160.jpg

 photo 174.jpg

 photo 170.jpg

 photo 176.jpg

 photo 161.jpg

 photo 169.jpg

 photo 171.jpg

 photo 180.jpg

 photo 186.jpg

 photo 173.jpg

 photo 175.jpg

 photo 172.jpg

 photo 177.jpg

Een zelfgebouwde schoffelmachine aan een Lamborghini 1256 DT in 1985.

 photo 163.jpg

 photo 164.jpg

 photo 165.jpg

 photo 166.jpg

Ook een veel toegepaste constructie van hen is deze lift arm.

 photo 182.jpg

 photo 181.jpg

 photo 188.jpg

Drie van hun eigen Lamborghini’s , dat hier voor lange tijd voor het merk Lamborghini is gekozen is vrij eenvoudig te verklaren. Men was zeer tevreden over deze tractoren en Lamborghini had nog geen dealer in de omgeving van Molenbaix en vroeg daarom aan Agri-Service om het dealerschap van Lamborghini op zich te nemen. Maar wegens tijdsgebrek is dit dealerschap al sinds enkele jaren stop gezet.

 photo 191.jpg

Nog één van de werkzaamheden die zijn weggevallen is het grootpak persen dit deed men met deze Hesston 4700 van 1987 tot 1994. Hier te zien aan de Lamborghini Formula 135 Limited.

 photo 16.jpg

Ploegen in begin jaren 90′ gebeurde met deze Lamborghini 1306 en 4-scharige ploeg.

 photo 159.jpg

Als je zoveel hectaren maïs moet hakselen moet deze natuurlijk ook eerst gezaaid worden en dit gebeurde in de jaren 90′ met onder ander deze combinatie.

 photo 284.jpg

Grondwerken is ook een tak dat men al een tijdje uitvoert, hiermee zijn ze van start gegaan in 1965.

 photo 369.jpg

Hier zien we een plaatje uit 1985.

 photo 17.jpg

Nog enkele foto’s door de jaren heen van het grondwerk.

 photo 291.jpg

 photo 289.jpg

 photo 197.jpg

 photo 198.jpg