De Oude Doos

Loonw. Van Mulders – Baardegem

Met dank aan de familie Van Mulders.

In 1953 is Julien Van Mulders van start gegaan met het loonbedrijf, dat de dag van vandaag geleid word door zijn 4 zoons.

Met een Hanomag gingen alle werkzaamheden van start van ploegen, bemesten tot maaien en het afrijden van graan met zijn pikbinder.

Als ook de eerste maïs medio jaren 50′ werd in de streek afgereden met deze combinatie. De afgereden maïs planten werden dan op de hoeve door een stationaire hakselaar fijn gemalen.

 photo 20.jpg

In 1968 schafte men een New Holland Crop Chopper aan. Deze maaide en verhakselde het gras in één werkgang.

Men had toen hiermee een rendement van zo’n vier hectare per dag.

 photo 13.jpg

In 1974 kwamen de zonen Frans en Marc in het bedrijf.  Hun twee andere broers Stefaan en Herwig vervoegden enkele jaren later het bedrijf.

In de jaren 70′ won de maïs teelt enorm aan populariteit. Ook hier sprong men mee op de kar. Hun eerste echte maïs hakselaar aangekocht in 1972 was een getrokken 2-rijïge Rivierre Casalis.

Er was al snel ook een tweede hakselteam op het bedrijf, deze tweede hakselaar was een 2-rijïge Laverda TA 150.

In 1976 investeerde men dan in een Fox Max II hakselaar. Ook een Steyr 8160 werd in deze tijd aangeschaft.

De Fox werd op dubbele wielen geplaatst om de drassige akkers te kunnen bedwingen maar dat mocht niet baten. De Steyr 8160 met Cavero silagewagen en ook een dappere Hanomag kwamen hem ter hulp schieten.

 photo 11.jpg

 photo 7.jpg

Een knap team dat is het minste wat je wel kan zeggen van hun Fox Max II op dubbele wielen en hun Ford County met een mestwagen van Russische makelij met opzetten.

 photo IMG_5686.jpg

In 1978 zien we dat de New Holland Crop Chopper van de tonelen is verdwenen en men verkoos om aan de slag te gaan met een maaibalk en vervolgens het gras op te rapen.

 photo 15.jpg

 photo 17.jpg

Medio jaren 80′ heeft de Fox moeten plaats maken voor deze Hesston Field Queen 7655 bunker hakselaar.

 photo 21.jpg

 

Men ging mee met hun tijd en John Deere was dan ook bij de eerste om een veld hakselaar op de markt te brengen die voorzien was van een korrelkneuzer.

Waardoor de beslissing in 1984 viel om een John Deere aan te schaffen. En sedert dien is men op het vlak van veld hakselaars trouw gebleven aan dit merk.

Ook een bijzondere afvoercombinatie reed mee in de maïs. Eén van hun eerste silagetrucks een omgebouwde M.A.N 630 L2A of ook bekend als een M.A.N Polycar. Deze krachtpatser kon op verschillende brandstoffen draaien zowel benzine, diesel, kerosine, petroleum, …

 photo 14.jpg

Niet veel later kwam er ook een tweede John Deere hakselaar erbij.

 photo 16.jpg

Na de M.A.N Policar werd ook nog een tweede M.A.N vrachtwagen aangeschaft, een M.A.N 19.240.

Deze werd vooral in het grondverzet ingezet en tijdens de afbraakwerken zodat men het gehele jaar voldoende werk had.

 photo 12.jpg

Ook hun Steyr 8160 werd met een tandem kipper ingezet tijdens het grondverzet. Een Michigan shovel was tevens ook van de partij om te helpen laden.

 photo 19.jpg

 photo 18.jpg

Eén enkele scheve schaats in hun band met John Deere is deze Mengele SF 6000 hakselaar die einde jaren 80′ ook te vinden was ten huize Van Mulders. Samen met een Ford TW-15 GEN II met een tandem Record silagewagen.

 photo IMG_5681.jpg

In 1963 kocht men een Clayson M 103 en anno 2015 is men het merk trouw blijven zweren op het vlak van maaidorsers waar men nu dorst met 2 New Holland maaidorsers.

In 1992 was er deze New Holland 8070 te vinden.

 photo 6.jpg

Op de Internationale Werktuigendagen van 1993 die toen werden gehouden in Zellik – Asse , was ook het hakselteam van Van Mulders aanwezig. Dit met een John Deere hakselaar en hun Schlüter Super E 7800 Tv met een tandem DEWA silagewagen.

 photo Vergr 30x40 mat 300dpi 5.jpg

Men heeft al heel wat jaren ervaring met het gebruik van silagetrucks. Na de M.A.N Policar werden er nog enkele silagetrucks tot stand gebracht. Onder andere deze Mercedes-Benz met DEWA opbouw , als ook een Magirus-Deutz met een zelfbouw bak.

 photo IMG_5689.jpg

Als ook deze knappe Mercedes-Benz die voorzien was van een OVA opbouw.

 photo 10.jpg

 photo 9.jpg

Ook in de mest kon de Mercedes-Benz silagetruck zich uitleven, de DEWA silagebak werd dan vervangen door een DEWA aalton.

 photo 33.jpg

Anno 2015 heeft men een grote voorkeur voor de tractoren van het merk New Holland en zodanig is hun vloot dan ook vooral opgebouwd uit New Holland tractoren.

Van de voorgangers, de Ford tractoren heeft men dan ook natuurlijk heel wat trekkers in het bezit gehad.

Waaronder deze Ford 5000 nog aangekocht in der tijd door Julien.

 photo 23.jpg

Hun knappe Ford 7600 even aan het poseren in 2006.

 photo 3.jpg

 photo 1.jpg

Een restoratie project geweest met een knap eindresultaat , deze Ford TW-15 GEN II.

 photo 26.jpg

In 2001 waren er in de hangaar, als op straat 2 heel bijzondere trekkers te vinden namelijk een 110 pk sterke Schlüter E 6600 en een 160 pk sterke Schlüter Super E 7800 Tv.

 photo 2.jpg

 photo 28.jpg

 photo 22.jpg

 photo 32.jpg

 photo 25.jpg

 photo 4_1.jpg

Men was echter niet aan hun proefstuk toe met de aankoop van Schlüter tractoren. In het verleden is deze 8 cilinder Schlüter Super E 9500 Tv ook nog hun eigendom geweest.

 photo 11287407_10207133363720885_1687772943_n.jpg

Naast de hoofdzakelijk blauw kleurende vloot, valt deze groene ook wel hard op. Een John Deere 7810 werd in 2001 met hun Dewaef aalton op pad gestuurd.

 photo 8.jpg

Een 27 pk sterke Hanomag R 27 met pikbinder in 2005 op de Pikkeling in Meldert. Deze oogstfeesten vinden jaarlijks plaats in één van de Faluintjes gemeenten Baardegem, Herdersem, Meldert en Moorsel.

 photo 5.jpg

De familie Van Mulders helpt hier al heel wat jaren met veel plezier aan mee.

 photo 31.jpg

Julien en zijn zonen zijn echte oldtimer fanaten en we zien dan ook hier Julien terecht trots poseren op één van hun gerestaureerde Hanomag tractoren.

 photo 35.jpg