De Oude Doos

Landb. Dumortier – Rumbeke

We zijn inmiddels half November. Nog steeds zijn niet alle aardappelen gerooid. Het is vaak een ware strijd om ze alsnog gerooid te krijgen. Zelfrijders worden voorzien van rupsen, getrokken machines krijgen soms twee trekkers voorop. Exact twee maanden geleden op 15 September kon je, je hier totaal niet aan verwachten. De aardappelen kookten toen nog als het ware op het veld. Met temperaturen van boven de 30, met zelfs 34.3 graden in Ukkel werd dit de warmste 15de September sinds het begin van de metingen.

Gelukkig moesten de aardappelen ook hier in Rumbeke niet gerooid worden met de hand. Want de famie Dumortier beschikt dan ook over een prachtige klassieke Duitse Bergmann K90 rooier. Deze werd door hen op extra grote wielen geplaatst om de natste omstandigheden de baas te kunnen. Dit seizoen was het voor hen zichtbaar niet nodig, maar men heeft ook al andere seizoenen gekend.

Volgens de folder was een trekker van circa 50-pk, alreeds voldoende om deze rooier te kunnen aandrijven. Daarop plaats men hier hun kleine maar dappere Ford 4600 voorzien van een BRIL cabine, voor de rooier. Terwijl hun imposante Ford 6700 instond voor het vervoer met een zelfbouw kipper. Een volle bunker van de Bergmann, was goed voor telkens zo een 2600 kg, de kipper wist dan ook snel te vullen. De 700 reeks die in 1977 de Belgische markt ook probeerde te veroveren is nagenoeg toch nooit zo populair geworden als de 600 series. Nochtans was de toenmalige slogan voor de 700 reeks ; ‘Koop ze voor hun rendement, geniet van hun comfort.’ Het nodige comfort hadden ze wel zeer zeker met standaard een geluidsarme cabine waarin alle bedieningsorganen binnen handbereik zitten, een hydrostatisch besturing, een omkeerbare vooras en een grotere brandstoftank.

Ford is al jaar en dag zowat het huismerk bij de familie Dumortier. Sinds de komst van hun eerste Ford, een Ford 3000 ergens halfweg de jaren 60 zijn Ford tractoren hier niet meer weg te denken. ‘Ford tractoren zijn dan ook gebouwd om op te vertrouwen’