De Oude Doos

Loonw. Castel – Ieper

Met dank aan de familie Castel.

Het bedrijf kent zijn ontstaan einde jaren 40′. Joel Castel nam de molen van diens nonkel over,  niet veel later werd er een dorskast aangeschaft. Meteen de start van een carrière als loonwerker.

In 1963 treed Freddy in de voetsporen van zijn vader en breid hij het loonbedrijf verder uit.

De eerst aangekochte trekker op het bedrijf in 1950 was een 38-pk sterke International  Standaard W6.

 photo 5.jpg

In 1958 zien we de International Standaard W6 zich klaarmaken om te gaan ploegen.

Een hefinrichting was er toen nog niet aanwezig dus werd de ploeg nog op een remorque geplaatst voor het transport.

 photo 1.jpg

 photo 28.jpg

 photo 2.jpg

 photo 18.jpg

Wat later werd de International Standaard W6 omgebouwd door landbouwmachines Stevens uit Ieper en werd de International voorzien van een 45-pk sterke Deutz motor.

 photo 44.jpg

Naast de International was er ondertussen ook nog een Lanz Bulldog die onder meer de hamermolen moest aandrijven.

 photo 43.jpg

Een tweede Lanz Bulldog was terug te vinden aan een International pers. Deze pers werd aangedreven door een opgebouwde Petrol motor.

 photo 4.jpg

 photo 8.jpg

 photo 7.jpg

De omgebouwde International / Deutz Standaard W6 werd tijdens de vlasoogst ook ingezet met een Union vlastrekker.

 photo 11.jpg

 photo 9.jpg

 photo 12.jpg

In 1959 zien we ook het bieten rooien van start gaan met een Stoll? rooier.

Ze waren ook behoorlijk inventief hier. Men construeerde namelijk zelf een bunker voor de rooier, welliswaar boven op hun International.

 photo 10.jpg

 photo 3.jpg

 photo 15.jpg

Rond 1960 werd een eerste zelfrijdende dorsmachine aangekocht een Clayson M 103, nog voorzien van een platform om het graan in zakken te trekken.

 photo 37.jpg

Joel poseerde dan ook terecht met trots bij deze knappe en destijds revolutionaire machine.

 photo 6.jpg

 photo 47.jpg

Met de watertoren van in de de Meenseweg in Ieper op de achtergrond werd de M 103 uitvoerig getest.

 photo 27.jpg

 photo 45.jpg

 photo 17.jpg

 photo 23.jpg

Rond 1960 werden de bieten inmiddels gerooid door hun International 624 met een Stoll rooier.

 photo PICT0005.jpg

 photo PICT0004.jpg

 photo PICT0003.jpg

Medio jaren 60′  werd er hooi geperst met deze Bamford pers aangedreven door hun David Brown 990.

 photo PICT0002.jpg

 photo PICT0001.jpg

 photo PICT0008.jpg

 photo PICT0007.jpg

Ook medio jaren 60′ zien we hun twee Clayson M 103’s aan het lossen in de graanblazer achter de omgebouwde International / Deutz Standaard W6.

 photo 49.jpg

Aardappelen rooien behoorde eveneens tot één van de activiteiten en dit gebeurde met een getrokken Goossens rooier. Ook kreeg het loonbedrijf een klinkende naam toegewezen,  ‘YPCAMIX’ wat stond voor Yper Castel Mix.

 photo 40.jpg

Begin jaren 70′ zien we ondertussen ook een Clayson M 135 de maaidorsersvloot versterken.

 photo PICT0009.jpg

In 1971 zien we hun International 624 aan het werk met een 12-rij TANK zaaimachine.

 photo PICT0006.jpg

In 1971 investeerde men ook fors in het bieten rooien, er werd een 3-rij Herriau rooier aangeschaft. Er werd hiermee toen ook demo georganiseerd, sociale media bestonden er toen nog niet maar toch kreeg men maar liefst meer dan duizend geïnteresseerde mensen samen!

 photo 22.jpg

 photo 21.jpg

 photo 41.jpg

 photo 19.jpg

 photo 13.jpg

De Herriau werd altijd geassisteerd door twee van zijn International trekkers met OVA kippers.

 photo 14.jpg

 photo 42.jpg

 photo 34.jpg

Medio jaren 70′ zien we hun International 1046 in het voorjaar aan het werk met een Lely rotoreg van 3,5 meter.

 photo 38.jpg

In 1975 zien we ondertussen een nieuw vlaggenschip in het maaidorsen. Meer bepaald een Clayson 1550 S. Deze kreeg hulp van een International 844 met graanblazer om het graan af te voeren.

 photo 36.jpg

 photo 24.jpg

 photo 35.jpg

 photo 32.jpg

 photo 31.jpg

 photo 30.jpg

 photo 29.jpg

 photo 33.jpg

Er is ook jaren rond gereden met deze Mercedes-Benz vrachtwagen voorzien van een maalderij. Deze reizende maalderij heeft heel wat erven aangedaan.

 photo 48.jpg

Naast de International vloot , blijft er ook nog een Lanz Bulldog aanwezig na al die jaren.

 photo 46.jpg

 photo 39.jpg

In 1999 zien we Lanz Bulldog nog steeds aanwezig op het bedrijf en deze blijft de grote liefde van Freddy.

 photo 26.jpg

De Lanz Bulldog heeft in al die jaren nog niks aan kracht verloren en geeft zich in 2003 dan ook niet zomaar gewonnen.

 photo 25.jpg

Afsluiten doen we op de tractorpulling van Poelkappele in 2005, waar we de Lanz Bulldog het beste van zich zelf zien geven.

 photo 16.jpg