De Oude Doos

Loonw. Segaert – Snellegem (Foto)

Met dank aan familie Segaert.

Het loonbedrijf kende zijn ontstaan in 1978, door de overname van een plaatselijk loonbedrijf. De werken waarmee men van start ging waren maaidorsen, het persen van kleine pakjes en het rooien van aardappelen.

Het hakselen van maïs en gras, dat was wachten tot men in 1983 op de kar sprong. Het eerste team bestond toen uit een Sperry New Holland 1895 en een 3-rij voorzetstuk.
Hun Ford 8210 Gen II en twee Ford 6600 tractoren stonden ingespannen met Dewa silagewagens, de eerste met tractie in de regio.

 photo 5.jpg

 photo 8.jpg

 photo 7.jpg

 photo 2.jpg

 photo 3.jpg

 photo 4.jpg

 photo 6.jpg

Het jaar 1984 zorgde voor de komst van een nieuwe maaidorser, de Clayson New Holland 8070, hier bijgestaan door een Ford 6600 met zelfbouw graankar.

 photo 61.jpg

 photo 60.jpg

 photo 57.jpg

 photo 59.jpg

 photo 58.jpg

 photo 55.jpg

 photo 56.jpg

 photo 54.jpg

 photo 53.jpg

Halverwege de jaren ’80 werd er dan ook gestart met het inkuilen van gras door een opraapwagen. Een Ford mocht met de Krone opraapwagen op stap.

 photo 63.jpg

 photo 62.jpg

Het strooien van kalk is een werk dat men in het jaar 1986 opstartte. Dit gebeurde toen met een Kuxxman strooier.

 photo 70.jpg

In het jaar 1989 kwam in de achtertuin van de New Holland fabriek in Zedelgem, een opmerkelijke verschijning. Bij Segaert ruilden ze hun New Holland 1895 in voor een John Deere 5830 hakselaar. Men koos voor een aankoop bij John Deere, aangezien de schoonbroer van Segaert verkoper was bij John Deere.
Een hakselaar met meer capaciteit vraagt ook meer capaciteit om af te voeren, men investeerde dan ook in een nieuwe tandem Dewa silagewagen.

 photo 88.jpg

 photo 89.jpg

 photo 27.jpg

 photo 82.jpg

 photo 74.jpg

 photo 76.jpg

 photo 77.jpg

 photo 75.jpg

 photo 73.jpg

 photo 72.jpg

 photo Scannen0025.jpg

 photo Scannen0029.jpg

 photo 91.jpg

 photo 18.jpg

 photo 19.jpg

 photo 94.jpg

 photo 92.jpg

 photo 93.jpg

Het liep ook in de jaren ’80 en ’90 niet altijd op wieltjes.

 photo 85.jpg

 photo 78.jpg

 photo 20.jpg

Naast de Ford 6600 deed men ook wel eens beroep op hun Hanomag schovel om de maïskuil aan te rijden.

 photo 68.jpg

 photo 69.jpg

 photo Scannen0031.jpg

 photo 95.jpg

Uiteraard hakselt de John Deere 5830 ook gras. Hij mocht zich dan ook zijn kunnen demonstreren op een grasland demo.

 photo 14.jpg

 photo 13.jpg

Met de komst van de John Deere hakselaar, bleef de aankoop van een John Deere trekker niet lang uit. Hier zien we hun welgekomen John Deere 4255 bij John Deere dealer Traclabor in Ursel.

 photo 9.jpg

In het jaar 1990 kwam er een AVR aardappelrooier op het bedrijf.

 photo 67.jpg

 photo 66.jpg

 photo 65.jpg

Diepgronden behoorde begin jaren ’90 ook tot het takenpakket van Segaert. Die werkzaamheden gebeurden met een Culti diepgronder achter de Ford TW 15 Gen II en een Ford 8210 Gen I.

 photo 52.jpg

 photo 51.jpg

 photo 48.jpg

 photo 50.jpg

 photo 49.jpg

Voor het planten van aardappelen en het rijenfrezen kon men beroep doen op de firma Segaert. Het planten werd in de jaren ’90 uitgevoerd door een John Deere 6610 en Cramer Planter.

 photo 136.jpg

Voor het rijenfrezen was er dan een John Deere 4255 op cultuur wielen en rijenfrees.

 photo 104.jpg

 photo 103.jpgGras hakselen in de eerste helft van de jaren ’90 met hun John Deere 5830, deze keer bijgestaan door een Ford 6600 en John Deere 4255 met Dewa silagewagens.

 photo Scannen0032.jpg

 photo Scannen0033.jpg

 photo 10.jpg

 photo 11.jpg

 photo 12.jpg

Medio jaren 90′ zien we ook de John Deere 4255 voor een Taarup 1030 opraapwagen verschijnen.

 photo 15.jpg

 photo 16.jpg

In het jaar 1994 is men van start gegaan met het persen van grote pakken en dit met een New Holland D1000 achter hun John Deere 6900.

 photo 99.jpg

 photo 101.jpg

In die zelfde tijd werd er ook gezaaid met een John Deere 4255.

 photo 23.jpg

 photo 24.jpg

 photo 25.jpg

Ook in de jaren ’90 bleef de John Deere 5830 hakselaar actief, ondertussen is er naast de Ford tractoren ook een John Deere 7600 toegekomen.

 photo 31.jpg

 photo 26.jpg

 photo 29.jpg

 photo 28.jpg

 photo 30.jpg

Af en toe kreeg de John Deere hakselaar eens een andere bijrijder. Hier een Volvo vrachtwagen van een plaatselijke transporteur.

 photo 87.jpg

In 1995 koos men wederom voor John Deere als hofleverancier. De John Deere 2054 is heden ten dage nog steeds actief op het bedrijf.

 photo 33.jpg

 photo 32.jpg

 photo 34.jpg

In 1996 werd er opnieuw geïnvesteerd in een hakselaar. De John Deere 5830 werd bedankt voor de vele jaren dienst en een John Deere 6910 werd verwelkomd.

 photo 36.jpg

 photo 128.jpg

Een apart karwei, daar waren de Snellegemse loonwerker altijd voor te vinden. In de jaren ’90 trok men ook het vliegveld van Oostende op, voor het hakselen van gras. De nieuwbakken John Deere 6910 mocht aandraven voor dit werk, alsook een Ford 8210 en Ford TW 15 voor het afvoeren met Dewa silagewagens.

 photo 114.jpg

 photo 96.jpg

Ook de John Deere 6910 slaat aan het maïs hakselen en een tweede machine kwam ook eens proefdraaien.

 photo 127.jpg

 photo 126.jpg

 photo 125.jpg

 photo 124.jpg

 photo 123.jpg

 photo 97.jpg

 photo 122.jpg

 photo 98.jpg

 photo 113.jpg

Een hakselaar kan ook al eens in panne vallen, deze John Deere 6910 werd dan gesleept door een truck, wat een niet alledaags beeld opleverde.

 photo 119.jpg photo 121.jpg

Het aanrijden van de maïskuil kon sedert 1997 met een Hyundai schovel.

 photo 120.jpg

 photo 111.jpg

 photo 110.jpg

Een overzichtje hoe de maïsoogst verloopt door de late jaren ’90 heen.

 photo 109.jpg

 photo 130.jpg

 photo 129.jpg

 photo 166.jpg

 photo 165.jpg

 photo 155.jpg

 photo 154.jpg

 photo 144.jpg

 photo 143.jpg

In 1996 werd het merk New Holland terug opzij geschoven en kwam er een John Deere pers op het erf. De New Holland D1000 verdween en de opmerkelijke John Deere 690 pers kwam in de plaats, meteen werd ook het startschot gegeven voor het wikkelen van gras, dit met een Kverneland wikkelaar.

 photo 105.jpg

 photo 108.jpg

 photo 107.jpg

 photo 177.jpg

 photo 139.jpg

De John Deere 7710 duikt meteen het veld in met de John Deere 690 pers.

 photo 138.jpg

 photo 137.jpg

Ook de John Deere 6920 mag het eens proberen met de groene pers.

 photo 150.jpg

 photo 149.jpg

In 1997 kwam er een Hyundai HL 750 schovel op het bedrijf om de geperste pakken op te laden en om de kuil aan te rijden.

 photo 112.jpg

De Hyundai werd achter enkele jaren vervangen door een JCB 416S Farmmaster.

 photo 140.jpg

 photo 141.jpg

 photo 164.jpg

 photo 178.jpg

Het groene trekkerpark op het einde van de jaren ’90.

 photo 134.jpg

 photo 133.jpg

 photo 106_1.jpg

Al sinds 1986 is men actief in het verhandelen en strooien van kalk. Ondertussen is de oude Kuxxmann strooier al vervangen door een ander model en later zien we nog een nieuwe Bredal strooier toekomen.

 photo 116.jpg

 photo 147.jpg

 photo 146.jpg

 photo 145.jpg

 photo 148.jpg

 photo 160.jpg

Ploegen wordt op het bedrijf doorgaans gans het jaar uitgevoerd. Hier zien we een John Deere 7710 samen met een Kuhn vijf schaar.

 photo 163.jpg

 photo 179.jpg

In 2004 werd de John Deere 6910 vervangen door een nieuwer model, dit keer was de eer weggelegd voor de John Deere 7700 om voor Segaert menig hectare’s te hakselen.

 photo 169.jpg

 photo 170.jpg

 photo 174.jpg

 photo 173.jpg

 photo 171.jpg

 photo 161.jpg

 photo 176.jpg

 photo 172.jpg

 photo 175.jpg

 photo 182.jpg

 photo 47.jpg

 photo 46.jpg

 photo 41.jpg

 photo 37.jpg

 photo 38.jpg

 photo 45.jpg

 photo 44.jpg

 photo 43.jpg

 photo 42.jpg

 photo 181.jpg

 photo 184.jpg

 photo 158_1.jpg

 photo 183.jpg

 photo 167.jpg

 photo 168.jpg