De Oude Doos

Loonw. Verhegge – Loppem (Foto)

Met dank aan Kris Mabbe en Dirk Moyaert.

Dit moet één van de eerste hakselteams zijn van Verhegge en wellicht één van de eerste uit de streek. We schrijven omstreeks 1972, toen was de New Holland Sperry 1880 te zien samen met een Ford 6600 en Ova silagewagen.

 photo 10.jpg

We vliegen meteen heel wat jaren vooruit, want in het jaar 1989 is de hakselaar ondertussen vervangen door een New Holland 1900. De Ford 6600 is nog steeds op post met de Ova silagewagen. Een Ford TW 20 met rotoreg doet de verzorging van de maïskuil.

 photo 1.jpg

 photo 72.jpg

 photo 5.jpg

Niet alleen de loonwerker zette combinatie’s in bij de New Holland 1900, maar ook de landbouwer stuurde zijn trekker en silagewagen mee op pad. In het jaar 1989 konden we dan zo een Same Laser 130 met Record silagewagen naast de hakselaar zien.
Voorts is er ook nog een Ford 8210 Gen II met Ova en nog een Same Antares 110 met Record silagewagen aanwezig. De Ford TW 20 met rotoreg mag weer zijn geliefkoosde werk doen op de silo.

 photo 78.jpg

 photo 75.jpg

 photo 79.jpg

 photo 80.jpg

Datzelfde jaar zijn er nog enkele foto’s genomen van Verhegge zijn maïsteam. Wederom stond de New Holland 1900 aan het roer van de hakselploeg, met de bijhorende Ford 8210 Gen II trekkers met Ova silagewagen en Ova kipper.

 photo 21.jpg

 photo 77.jpg

 photo 76.jpg

 photo 71.jpg

 photo 26.jpg

 photo 81.jpg

 photo 74.jpg

 photo 73.jpg

 photo 70.jpg

 photo 68.jpg

 photo 69.jpg

1991, opnieuw zien we de New Holland 1900, maar de afvoercombinatie’s hier zijn toch wel wat verandert. Een Ford 8210 Gen II en Ford TW 35 kregen groene Record silagewagens mee. De Ford TW 20 is nog steeds op post op de silo.

 photo 59.jpg

 photo 60.jpg

 photo 58.jpg

 photo 61.jpg

 photo 57.jpg

 photo 56.jpg

 photo 50.jpg

 photo 45.jpg

 photo 52.jpg

 photo 53.jpg

 photo 54.jpg

 photo 55.jpg

 photo 48.jpg

 photo 51.jpg

 photo 49.jpg

 photo 47.jpg

 photo 46.jpg

Het seizoen van 1993 wordt terug verreden met de New Holland 1900. Deze keer wordt hij bijgestaan door een TW-familie. Naast de hakselaar vinden we een Ford TW 35 Gen II en een Ford TW 25 Gen I met Record silagewagens. Op de silo is het nog steeds de Ford TW 20.

  photo 30.jpg photo 27.jpg

 photo 24.jpg

 photo 23.jpg

 photo 25.jpg

 photo 31.jpg

In dat zelfde jaar kreeg men de kans om te hakselen met het eerste prototype van wat de New Holland FX 375 zou worden. Een typesticker of nummer had deze machine nog niet, deze machine en de opvolgers kregen de namen: P1, P2, P3,… . Later in deze reeks vind je nog meer prototypes vanop deze veldtesten die hier aan het werk waren.

 photo 29.jpg

 photo 32.jpg

Tussen alle maïsgeweld door zien we ook nog enkele foto’s van het hakselen van gras in 1994 bij Kris Mabbe thuis. De New Holland 1900 werd bijgestaan door een Massey Ferguson 3090 van Kris met de Ova silagewagen van Verhegge. Voorts was er ook de Ford TW 35 Gen II met Record silagewagen.

 photo 45_1.jpg

 photo 42.jpg

 photo 44.jpg

In het maïs seizoen van 1994 stelde men de New Holland FX 375, die dan de P2 genoemd werd, nog verder op punt en hierdoor kreeg men bij Verhegge opnieuw de kans om te hakselen met een prototype. Deze werd bijgestaan door zijn trouwe metgezellen, hun Ford TW 35 en Ford TW 25 met Record silagewagens.

 photo 62.jpg

In het maïs seizoen van 1997 zien we het definitieve model van de New Holland FX 375 bij Verhegge. Afvoerder van dienst hier is een Ford New Holland 8560 met Record silagewagen.

 photo 190.jpg

 photo 191.jpg

 photo 193.jpg

 photo 189.jpg

 photo 192.jpg

 photo 186.jpg

 photo 195.jpg

 photo 194.jpg

 photo 196.jpg

Voorts werd er in 1997 met hetzelfde team ook gehakselt nabij de kerk van Zedelgem. Naast de Ford New Holland 8560 met Record silagewagen, was er ook nog de gouwe ouwe Ford TW 35 met een Record silagewagen en de trouwe Ford TW 20 op de silo.

 photo V1 13.jpg

 photo V1 11.jpg

 photo 185.jpg

 photo 183.jpg

 photo V1 14.jpg

 photo V1 12.jpg

 photo V1 10.jpg

 photo 187.jpg

 photo V1 9.jpg

 photo 184.jpg

 photo 180.jpg

 photo V1 8.jpg

 photo 181.jpg

 photo V1 7.jpg

 photo 182.jpg

 photo V1 15.jpg

We zijn aanbeland aan het prototype van de New Holland 450. In het jaar 1998 kwam dan ook nog eens de Ford 8870 van de veldtesten toe om hulp te bieden. Deze trekker, ook wel Dina genoemd bij de mensen van de New Holland veldtesten, werd mee ingezet om hun prototype bij te staan in moeilijke momenten.

De afvoercombinatie’s in die tijd bestonden uit een Ford New Holland 8560 met Record silagewagen, een Ford 8210 Gen II met Ova, Ford 8210 Gen II met een Ova kipper en een Ford TW 35 Gen II met Record silagewagen. Oud-loonbedrijf Snauwaert uit Jabbeke kwam soms ter hulp snellen bij het afvoeren van de maïs bij verre afstanden. Dit gebeurde met hun Ford TW 25 met Record silagewagen. Op de kuil zien we dan weer de Ford TW 20 aan het werk, alsook zijn plaatsvervanger, de Ford 8210.

  photo V1 2.jpg

 photo 97.jpg

 photo 99.jpg

 photo 95.jpg

 photo 96.jpg

 photo 94.jpg

 photo 92.jpg

 photo 91.jpg

 photo 88.jpg

 photo 90.jpg

 photo 93.jpg

 photo 89.jpg

 photo 86.jpg

 photo 87.jpg

 photo 56_1.jpg

 photo 57_1.jpg

 photo 54_1.jpg

 photo 55_1.jpg

 photo 53_1.jpg

 photo 52_1.jpg

 photo 48_1.jpg

 photo 50_1.jpg

 photo 51_1.jpg

In het maïs seizoen van 1999 stond de volgende generatie FX al in de velden. De New Holland FX 58 prototype werd bijgestaan door een Ford 8730 Power Shift met Record silagewagen van New Holland zelf. Deze werd destijds meegestuurd omdat deze silagewagen was uitgerust met een weegsysteem.

 photo 149.jpg

Ietsje later in 1999 zien we twee veldtest hakselaars samen aan het werk. De New Holland FX 450 en FX 58 hakselen de maïs samen met een Ford 8730 met Record en een Ford NH 8870 met Record silagewagen. Beide afvoercombinatie’s werden door New Holland zelf meegestuurd. Een derde combinatie was een New Holland 8560 met Record silagewagen van Verhegge zelf.

 photo 264.jpg

 photo 114.jpg

 photo 148.jpg

We zijn aangekomen aan het einde van het maïs seizoen van 1999, wat dan het definitieve einde betekende van de hakselwerkzaamheden bij Verhegge.

Het hakselen gebeurde nog met de veldtest New Holland FX 58, bijgestaan door de New Holland 8560 en Ford TW 35 met Record silagewagens. Op de kuil zien we dan de Ford 8210 die ook dienst doet als sleeptrekker.

Door de jaren heen hakselde men voornamelijk met veldtesten van New Holland, maar al die tijd bleef de New Holland 1900 hakselaar nog steeds op het bedrijf. Na de stopzetting van de hakselactiviteiten werd de New Holland hakselaar na 16 jaar verkocht. De groene Record silagewagens werden overgenomen door loonbedrijf De Baets uit Loppem.

 photo 109.jpg

 photo 108.jpg

 photo 107.jpg

 photo 106.jpg

 photo 105.jpg

 photo 104.jpg

 photo 102.jpg

 photo 103.jpg

 photo 101.jpg

 photo 100.jpg