De Oude Doos

Gilles – Clermont 1980 – 1985

Met dank aan de familie Gilles en An Van Goey.

We duiken eens het knappe archief van het constructiebedrijf Gilles in. Dit is het eerste deel van een twee delige reeks aan foto’s en nog heel wat video materiaal.

In dit eerste deel nemen we hoofdzakelijk de evolutie van de door Gilles geconstrueerde machines onder de loep met foto’s uit de eerste helft van de jaren 80′.

Het ontstaan van het bedrijf moet rond 1946 zijn , toen richtte dhr. Albert Gilles een handel in landbouwmachines op.

In 1965 werd van start gegaan met de constructie van de eerste 4-rij ontbladeraars, een jaar of twee later zagen ook de 6-rij ontbladeraars het levenslicht. De constructie van ontbladeraars en rooiers kwam pas echt van de grond in 1971, later onder de leiding van Henri, André en Ann Gilles.

In 2006 gaat het constructiebedrijf helaas failliet, maar word in 2007 nieuw leven ingeblazen dankzij de familie Van Goey. Die dit sterk Belgisch merk weer op de kaart wist te plaatsen.

 photo PICT0021_2.jpg

 photo 279.jpg

Door de jaren heen zijn er al allerhande machines geconstrueerd door Gilles. Van 4 rij tot 6 rij , tot 12 rij tot zelfs 18 rijen! Dit werd onder meer tot stand gebracht door de samensmelting met de zaaimachine producent T.A.N.K uit het Vlaams-Brabantse Landen.

 photo 109.jpg

 photo IMG_5368.jpg

 photo 64.jpg

 photo 66.jpg

 photo IMG_5347.jpg

 photo 61.jpg

 photo 59.jpg

 photo 63.jpg

 photo 65.jpg

 photo 60.jpg

 photo IMG_5379.jpg

 photo IMG_5397.jpg

 photo IMG_5319.jpg

 photo IMG_5386.jpg

 photo IMG_5348.jpg

 photo 62.jpg

 photo IMG_5381.jpg

In 1985 zien we een zeer imposante zaaimachine afgeleverd worden door Gilles , van maar liefst 18 rijen!

 photo 73.jpg

 photo 71.jpg

 photo 6.jpg

 photo 70.jpg

 photo 68.jpg

 photo 69.jpg

 photo 67.jpg

 photo 72.jpg

 photo 74.jpg

Waar Gilles vrij ombekend staat natuurlijk is het groot arsenaal aan bietenontbladeraars, rooiers en laders.

Een vrij bekende ontbladeraar was de Gilles C.T.R. Hier gemonteerd op een Ford 8700 en eveneens voorzien van een bladafvoerband voor het loof. Deze werd destijds verkocht onder het moto ‘Omdat zuiver kopwerk u al winst opleverd !’

Zo goed als onverslijtbaar waren ze in een constructie van zes en acht mm plaatstaal.

 photo 146.jpg

 photo 149.jpg

 photo 147.jpg

 photo 148.jpg

 photo 144.jpg

 photo 145.jpg

 photo 142.jpg

 photo 143.jpg

Naast de ontbladeraars , waren de rooiers zelf natuurlijk van groot belang voor de doorbraak in het bietenmilieu. Een grote doorbraak voor hen was de A-45 in nog meer bepaald de A-45-3 de eerste door hen gebouwde rooier met drie reinigingszonnen.

 photo PICT0002.jpg

 photo PICT0019_2.jpg

In 1985 zien we de Duitse heer Lieber opteren voor de Duitse kwaliteit van Schlüter en de Belgische kwaliteit van Gilles.

 photo 102.jpg

 photo 103.jpg

Het zijn combinaties dat je hier in België helaas niet zal vinden Schlüter – Gilles, nog eentje om bij weg te dromen uit 1981.

 photo PICT0001_2.jpg

Ook qua bietenladers heeft men natuurlijk al een lange weg afgelegd.

De Gilles R-125 is alom bekend, met de eerste ingebruikname in het moeilijke ( lees natte ) najaar van 1974.

Deze laadde zoals de naam al wat deed vermoeden maar liefst zo’n 125 ton per uur en was gebaseerd op de ervaring en kwaliteit van de kleine Gilles R-100.

 photo PICT0016.jpg

 photo PICT0015.jpg

De Gilles R-126 het grotere broertje van de R-125. Nog een groter rendement dan de R-125 door de grotere diameter van de reiningsturbine met een groter reinigingsoppervlak van 35% wat zorgde voor een betere afvoer van de bieten.

 photo PICT0007_4.jpg

 photo PICT0006_3.jpg

De Gilles R 136, een waardige opvolger van de Gilles R 126.

Omdat hoger rendement en minder tara hand in hand kunnen gaan !

De machine was mee met zijn tijd de afvoercombinaties kwamen groter en groter en ook hier speelde men op in en zorgde men ervoor dat men de bieten 20 cm hoger en verder kon lossen in de wagens.

Ook was er een Gilles R-136 T beschikbaar , die dan voorzien was van een spaarbunker.

 photo PICT0026.jpg

 photo PICT0023_1.jpg

 photo PICT0012_1.jpg

 photo PICT0009_1.jpg

Een Massey Ferguson 2720 met Gilles rooi unit ging de R 136 voor om de bieten te rooien op deze demonstratie.

 photo PICT0017_1.jpg

 photo PICT0027_2.jpg

 photo PICT0011_1.jpg

Hieronder een reeks van heel wat bedrijven die opteerden voor deze populaire bietenlader.

 

 photo deel 2 3.jpg

 photo PICT0001.jpg

 photo IMG_5365.jpg

 photo IMG_5358.jpg

 photo IMG_5362.jpg

 photo IMG_5314.jpg

 photo IMG_5389.jpg

 photo PICT0020_1.jpg

 photo deel 2 10.jpg

 photo PICT0008.jpg

 photo PICT0007.jpg

 photo PICT0006_2.jpg

Een minder bekende uit hun gamma aan laders, een Gilles ARC 466 bietenlader.

 photo PICT0019_3.jpg

 photo PICT0013_1.jpg

Eveneens minder bekend de Gilles ACT-464 bietenlader.

 photo IMG_5356.jpg

 photo deel 2 1.jpg

 photo deel 2 13.jpg

 photo IMG_5350.jpg

 photo PICT0005.jpg

 photo IMG_5373.jpg

De RB-150 een zelfladende bunkerlader of kipwagen het is maar hoe je het bekijkt.

Deze machine is gebaseerd op zijn voorgangers de R 125 en de R 126. De 18 kubiek grote bunker zorgde ervoor dat voor het eerst via een 2-fase rooisysteem ook slechts twee personen nodig waren. Als ook heel wat brandstof werd bespaard natuurlijk, door de derde trekker met kipper die men hierdoor uitspaarde.

Time is money de bunker kon in zo’n 20 a 25 seconden worden gelost. Ook in natte omstandigheden werd hier ver mee gereden door de grote en brede lagedrukbanden.

 photo 277.jpg

 photo 276.jpg

 photo 283.jpg

Een knappe Fendt Favorit 615 LS had het privilege om deze Gilles RB-150 als eerstes te demonstreren.

 photo 281.jpg

 photo 280.jpg

 photo 282.jpg

 photo 278.jpg

 photo 275.jpg

 photo 273.jpg

Een MB-Trac 1300 misstaat eveneens niet voor zo een lader !

 photo 265.jpg

 photo 269.jpg

 photo 267.jpg

 photo 266.jpg

 photo 272.jpg

 photo 271.jpg

 photo 270.jpg

 photo PICT0014_1.jpg

Bieten rooien begin jaren 80′ met een Massey Ferguson 2640 en Gilles rooi unit. Deze werd op de hielen gezeten door een Massey Ferguson 2680 met een Gilles RB-150.

 photo PICT0013_2.jpg

 photo PICT0012_2.jpg

 photo PICT0016_2.jpg

 photo PICT0014_3.jpg

 photo PICT0015_2.jpg

 photo PICT0007_8.jpg

 photo PICT0009_2.jpg

Ook een oostblok trekker wist er zijn weg mee te vinden.

 photo 274.jpg

Loonbedrijf Baudry uit Beauvechain verkoos ook om het rode kleur van de Gilles RB-150 te mengen met het rood van zijn Same Trident. Wat natuurlijk een knap span opleverde!

 photo 262.jpg

Heel wat belangstelling op een demonstratie waar een Deutz DX 110 de show stal met deze RB-150.

 photo PICT0005_2.jpg

 photo PICT0002_2.jpg

 photo PICT0004_2.jpg

 photo PICT0004_3.jpg

Knappe demonstraties geven daar had Gilles wel kaas van gegeten met deze twee Mb-Trac’s op een mistige demo in 1982.

 photo PICT0020_3.jpg

 photo PICT0007_7.jpg

 photo PICT0021_1.jpg

Of als je echt indruk wilde maken op een demonstratie dan plaatste je er gewoon deze woeste Amerikaan ervoor een John Deere 4640.

 photo PICT0006_1.jpg

 photo PICT0012_3.jpg

 photo PICT0010.jpg

Nog eentje om af te leren …

 photo PICT0020_2.jpg

 photo PICT0018_1.jpg

Ook een tandem versie werd er geconstrueerd , gedoopt onder de naam RB-155. Hiervoor was er natuurlijk wat meer paardenkracht vereist,  deze imposante Deutz DX 230 was dan ook wel uiterst geschikt.

 photo 255.jpg

 photo 256.jpg

 photo 264.jpg

 photo IMG_5302.jpg

Ook een John Deere 4240 S kon goed overweg met deze Gilles RB 155 laders.

 photo 286.jpg

 photo 285.jpg

 photo 261.jpg

 photo 284.jpg

 photo 257.jpg

 photo 260.jpg

 photo 259.jpg

 photo 258.jpg

 photo deel 2 14.jpg

De Gilles / Riecam RBL 230 een knappe samenwerking tussen het Belgische Gilles en het Nederlandse Riecam.

Deze imposante zelfrijdende bunkerlader had maar liefst een bunker van zo’n 18 ton ofwel 22 kubiek. Dit samen met de mogelijkheid van vier snelheden die traploos regelbaar waren, kon men een grote capaciteit behalen tijdens het laden.

De grote brede banden en de Poclain hydrostatische vierwielaandrijving doormiddel van hydropomp en langzaam lopende hydromotoren zorgde ervoor dat deze machine zich een baan kon wenden door de meest drassige akkers.

Doordat men nu voor de wielen de bieten kon laden, kon men tot in iedere hoek van de akker of tot aan iedere sloot de bieten opladen.

Deze robuuste machine werd aangedreven door een Deutz 8 cylinder dieselmotor van om en bij de 230 pk.

 photo 237.jpg

 photo 238.jpg

 photo 239.jpg

 photo PICT0017.jpg

 photo IMG_5431.jpg

Verschillende demo’s werden er gegeven met deze imposante machine , hier vooraf gegaan door een International 1455 XL met een Gilles C.T.R ontbladeraar en een Gilles A-46 32 rooier.

 photo deel 2 2_2.jpg

 photo PICT0031.jpg

 photo PICT0035.jpg

 photo PICT0036.jpg

 photo PICT0023.jpg

 photo PICT0019.jpg

 photo PICT0027.jpg

 photo 252.jpg

 photo 253.jpg

 photo 251.jpg

 photo 247.jpg

 photo 246.jpg

 photo 245.jpg

 photo 244.jpg

 photo 243.jpg

 photo 249.jpg

 photo 242.jpg

 photo 241.jpg

 photo 248.jpg

 photo 240.jpg

 photo IMG_5415.jpg

 photo IMG_5408.jpg

 photo IMG_5410.jpg

 photo IMG_5419.jpg

 photo PICT0037.jpg

 photo IMG_5417.jpg

 photo deel 2 7.jpg

Prachtige taferelen deze demonstraties!

 photo IMG_5424.jpg

Het Nederlandse Riecam was er ook vroeg bij met de ontwikkeling van zelfrijdende 6-rij bietenrooiers. Dit eveneens in samenwerking met Gilles. Deze beschikte eveneens over dezelfde Deutz Motor en Poclain vierwielaandrijving als de Gilles / Riecam RBL 230.

 photo deel 2 8.jpg

 photo deel 2 4.jpg

We sluiten deze reeks af met iets waar Gilles minder voor bekend stond, de door hen geproduceerde stro hakselaars.

 photo IMG_5391.jpg

 photo IMG_5396.jpg

 photo IMG_5335.jpg