De Oude Doos

Loonw. Noppe – Oedelem

Nabij Beernem in het dorpje Oedelem of hoe het er in 906 nog heette ‘Udelhem’, duiken we even de geschiedenis in. Echter keren we niet zo ver terug in de geschiedenis en starten we in het jaar 1965, wanneer Laurent Noppe als landbouwerszoon beslist om een eigen loonbedrijf op te starten.

De eerste grote activiteit die hij uitvoerde was het dorsen van graangewassen, met een Claas Matador Gigant.

 photo 32.jpg

De capaciteit van de Claas Matador Gigant bleek al snel te klein en in 1968 zagen we dan in de plaats al twee Claas Senator maaidorsers de klus klaren.

Een identieke tweeling in 1968 met de beide Claas Senator maaidorsers.

 photo 5.jpg

 photo 27.jpg

 photo 29.jpg

 photo 28.jpg

Ook de Jagerson graanblazer was van de partij.

 photo 31.jpg

Waar je goed bent moet je blijven en nog wat jaren later kwam de laatste maaidorser op het bedrijf, wederom een Claas, ditmaal een Dominator 85.

 photo 15.jpg

 photo 16.jpg

In  1972 startte men met het hakselen van maïs, dit met een 1-rijïge Mengele. Dit was echter een tijdrovend werk en verliep niet altijd even vlot en na drie seizoenen werd dan ook beslist om het hakselen van maïs weer stop te zetten.

 photo 3.jpg

Men zaaide en oogstte hier niet alleen de gewassen, ook aan de onkruidbestrijding werd hier gedacht. Daarvoor zette men sinds 1972 een zelfrijdende Delvano veldspuit in, deze waren toen nog voorzien van een Massey Ferguson onderbouw. Men verloor hier echter niet de pedalen, maar wel letterlijk de wielen van deze machine, toen er enkele bouten het begaven.

 photo 19.jpg

 photo 2.jpg

Gelukkig kwam Delvano al snel op de proppen met een verbeterde versie waar al reeds een Ford trekker als basis diende. Zo werd dan ook in 1978 een nieuwe zelfrijdende Delvano veldspuit aangekocht.

 photo 9.jpg

Een aparte nevenactiviteit die men hier uitvoerde, was het maaien van grasbermen. Een David Brown 1200 werd voorzien van een Vandaele Lupat maaiarm. Men voerde deze activiteit onder meer uit in het voormalige brandstoffen depot van Texaco te Zeebrugge.

 photo 4.jpg

 photo 30.jpg

Laurent Noppe is zelfs een bekendheid in Nederland, waar hij al reeds de Nederlandse tv haalde. Door het NOS werd er in opdracht van Van Der Have zaden, in de jaren 80 een tv-reportage gemaakt over het zaaien met de Lely zaaifrees. Een techniek die men hier bij Noppe heel wat jaren toepaste.

Een dergelijke zaaimcombinatie begin jaren 80.

 photo 20.jpg

Voor de grasoogst kon je sedert de jaren 70 al, beroep doen op loonbedrijf Noppe om je gras te laten oprapen. Eind de jaren 80 werd beroep gedaan hiervoor op deze Claas Sprinter.

 photo 12.jpg

In 1984 besloot men het er toch nog eens op te wagen in de maïsoogst en men kocht een eerste zelfrijder aan, een Claas Jaguar 690.

 photo 34.jpg

 photo 35.jpg

 photo 8.jpg

Een knappe Case / David Brown 1490 met een Record silagewagen assisteerde de Claas Jaguar 690.

 photo 1.jpg

 photo 11.jpg

 photo 33.jpg

Drukke tijden op de put!

 photo 10.jpg

Een Franse Rotadairon pneumatische zaaimachine op de Case International 956 XL.

Een combinatie die veelal werd ingezet voor het zaaien op de maïsstoppel. Men had gekozen voor dit Franse merk , simpelweg omdat Lely dergelijke machines toen niet meer construeerde.

 photo 7.jpg

Sedert 1985 werden door de jaren heen ook heel wat ronde balen geperst. Een pers team dat men onder ander heeft bezit, is deze Vicon ronde balenpers aan de Case International 956 XL.

 photo 23.jpg

Een tweede International, een International 745 XL nam plaats aan de Auto Wrap 1200 wikkelaar.

 photo 25.jpg

Wat later werd de Case CX 90 voor de wikkelaar geplaatst.

 photo 24.jpg

Wie maïs hakselt, moet er natuurlijk eerst zaaien. Midden jaren 90 gebeurde dit met deze combinatie bestaande uit de Case International 956 XL en een 6-rij Kuhn Optima.

 photo 18.jpg

 photo 17.jpg

De International 745 XL trok ook mee met het hakselteam, dit om de putten te dekken met deze Maletti greppelfrees.

 photo 14.jpg

Een Case International 956 XL aan de Wifo hefmast.

 photo 13.jpg

In 1988 zien we de Claas Jaguar 690 vervangen worden door een Claas Jaguar 695, wat de tweede en voorlaatste hakselaar werd.

 photo 6.jpg

 photo 22.jpg

 photo 21.jpg

In 2003 werden alle activiteiten stop gezet en werd landbouwwerken Noppe geschiedenis. Echter word zijn naam nog niet direct vergeten, ook niet in Nederland, waar zijn naam nog steeds prijkt op de silagewagen van een Nederlandse landbouwer.