De Oude Doos

Loonw. Witdouck – Kain

Wie in het landbouwmilieu aan Kain denkt, denkt automatisch aan Potato Europe en wie hieraan denkt, denkt vervolgens ook aan het indrukwekkende landbouwbedrijf Witdouck.

Want deze hoeve fungeerde in 2007 voor de eerste maal  als demonstratiebedrijf voor PotatoEurope. In 2019 zal het ondertussen al reeds de vierdemaal zijn dat men hier deze tweedaagse happening laat plaats vinden.

Op deze prachtige locatie streek, de uit het West-Vlaamse Oekene afkomstige Jozef Witdouck neer in 1956. Waar hij op zo’n twintig hectare een gemengd landbouwbedrijf uitbaatte. Vanaf begin jaren 60 werd Jozef bijgestaan door diens zonen ; André, Erik en Octaaf.  Al snel werd er ook een transportbedrijf opgericht en niet veel later ook de loon- en grondwerken. Hun activiteiten bestonden hoofdzakelijk uit het zaaien en oogsten van bieten, het planten en oogsten van aardappelen en het maaidorsen van graangewassen.

Men doet ondertussen naast het loonwerk, ook aan heel wat grondverzet en transport met vrachtwagens. De eerste vrachtwagen kwam er in 1968, een imposante Volvo N86.

 photo 103.jpg

 photo 104.jpg

 photo 6.jpg

The summer of ’69 zoals Byran Adams ooit wel eens zong. Moet ook hier een prachtige zomer geweest zijn, zeker op het vlak van mechanisering. We hier de Volvo BM 600 al klaargestoomd staan met de New Holland kleine balen pers.

 photo 9.jpg

 photo 10.jpg

De graangewassen werden er aanvankelijk met een Clayson M 103 gedorsen , al snel kwam er versterking van een tweede maaidorser een Clayson M 135 zoals we hier zien eveneens in de zomer van 1969. De M 135,  al een oldtimer ondertussen heeft al weer reeds zijn weg terug gevonden naar het bedrijf en staat nu klaar als een mooi restauratie project. Dit ‘kleintje’ heeft op het erf het gezelschap van maar liefst negentien eigentijdse maaidorsers.

 photo 98.jpg

 photo 11.jpg

 photo 99.jpg

Eén van hun eerste trekkers, een Nuffield aan het werk met de frontlader in 1969. Deze trekkers zijn later nog bekender geworden onder de nieuwe naam Leyland.

 photo 101.jpg

Van verreikers en dergelijke was er in die tijd nog niet zoveel sprake. Omgekeerde trekkers daar in tegen waren heel populair toen. Ook zij hadden er eentje, een omgekeerde Deutz trekker. Deze ombouw werd gedaan door een zekere Jacques Delier? uit Ere nabij Doornik, hier werden er maar liefst een veertigtal trekkers omgebouwd tot shovels.

 photo 100.jpg

 photo 102.jpg

Aanvankelijk gebeurde het bieten rooien met een 1-rijïge Stoll rooier.

In 1972 werd deze al reeds vervangen door driefasig team en een tweefasig team.

In een eerste team zien we de Volvo BM 600 aan het werk om de bieten uit de grond te lichten. Voordien werden de bieten al reeds door een andere trekker ontbladert.

 photo 72.jpg

Het laden gebeurde vervolgens door hun Nuffield trekker met een Herriau karrenlader.

 photo 73.jpg

 photo 5.jpg

In het tweede team zien we een opvallende zelfrijder Herriau rooier. Hun eerste 6-rijïge rooier , de Herriau AM 6. De machine had eveneens het grote voordeel dat de bestuurder een perfect overzicht had over zijn werktuigen voor en onder hem.

Kwaliteit + snelheid = efficiency was toen de leuze.

Deze krachtige machine beschikte over een 117-pk sterke Perkins diesel 6372 motor en beschikte over een hydrostatische besturing. Je kon de machine ook voor andere toepassingen gebruiken als werktuigendrager met bijvoorbeeld precisiezaaimachine, een schoffelmachine,…

 photo 7.jpg

 photo 69.jpg

Het laden gebeurde eveneens met de Herriau lader.

 photo 70.jpg

 photo 71.jpg

 photo 75.jpg

 photo 76.jpg

Een tweede Nuffield zien we meehelpen tijdens het transport van de bieten. Deze kreeg het echter hard te verduren.

 photo 74.jpg

Het maaidorsen evolueerde snel en in 1973 zagen we al een heuse Clayson maaidorsers vloot.

 photo 29.jpg

 photo 28.jpg

 photo 21.jpg

 photo 22.jpg

 photo 23.jpg

 photo 24.jpg

 photo 25.jpg

 photo 27.jpg

Van strohakselaars achteraan op de maaidorsers was er in 1973 nog geen sprake. Voor de landbouwers die het stro niet vandoen hadden, ging men er dan nog eens snel over met de strohakselaar achter de trekker.

 photo 12.jpg

 photo 13.jpg

 photo 14.jpg

In 1973 zien we nog eens het 3-fasige rooien volledig.

Het ontbladeren.

 photo 62.jpg

 photo 61.jpg

Het rooien.

 photo 60.jpg

Het laden.

 photo 66.jpg

 photo 63.jpg

 photo 64.jpg

 photo 65.jpg

In 1974 was de zelfrijder Herriau AM 6 ook nog steeds actief, ditmaal zien we een afvoerbuis gemonteerd op de ontbladeraar voor het loof te laden.

 photo 67.jpg

 photo 68.jpg

Eveneens in 1974 beschikte men ook al over een 6-rij Gilles rooier.

 photo 82.jpg

 photo 83.jpg

 photo 84.jpg

Men schuwde geen groot gerief in 1975 ploegde men dan ook al reeds met een 4-schaar.

 photo 15.jpg

Het planten van aardappelen gebeurde in 1975 met deze Goossens planter.

 photo 16.jpg

 photo 18.jpg

 photo 96.jpg

In de zomer van 1975 waren deze twee perscombinaties druk aan het werk. Een Gallignani pers.

 photo 19.jpg

 photo 26.jpg

En een New Holland pers.

 photo 17.jpg

Herriau verloor terrein op het bedrijf van Witdouck met de komst van een Gilles bietenlader in 1975. De lokale landbouwers hadden blijkbaar ook al imposante trekkers in hun arsenaal, zoals deze opvallende Massey Ferguson 1200 kniktrekker.

 photo 77.jpg

 photo 78.jpg

 photo 79.jpg

 photo 80.jpg

 photo 81.jpg

No smoke, no power, deze dappere Volvo BM 600 wist in 1975 wel raad met de La Campagne kipper.

 photo 95.jpg

Volvo trucks verloor in 1976 ook aan terrein met de komst van deze M.A.N.

 photo 106.jpg

 photo 107.jpg

Deze werd zowel in het grondverzet ingezet, als in het transport van bieten.

 photo 108.jpg

 photo 110.jpg

Bieten zaaien in 1977.

 photo 20.jpg

De eerste Amac stortbunker vond zijn weg naar de hoeve van Witdouck in 1977.

 photo 142.jpg

 photo 111.jpg

 photo 112.jpg

Ook transport Dany Masure uit Beclers voerde heel wat vrachten aardappelen aan.

 photo 113.jpg

In 1978 werd de hoeve te klein en was er nood aan een nieuwe hangaar, in constructiebedrijf Valcke uit Vlamertinge vond men toen de ideale partner hiervoor om dit gebouw te verwezelijken. De Poclain 75 van industriebouw Valcke kwam goed van pas voor de voorbereidende werken.

 photo 48.jpg

 photo 49.jpg

 photo 50.jpg

Een indrukwekkende hijskraan de P&H 330 hijskraan van Valcke.

 photo 51.jpg

 photo 52.jpg

 photo 53.jpg

Zomerse activiteiten in 1978.

 photo 85.jpg

 photo 126.jpg

 photo 87.jpg

 photo 88.jpg

 photo 89.jpg

 photo 90.jpg

 photo 91.jpg

 photo 92.jpg

 photo 8.jpg

 photo 129.jpg

Eén van de paradepaardjes destijds , hun Clayson / New Holland S 1550.

 photo 93.jpg

Op het vlak van aardappelen rooien is Witdouck natuurlijk een belangrijke speler het landbouwbedrijf werd door de jaren omgevormd tot een akkerbouwbedrijf. Waar men een eigen driehonderd hectare aardappelen rooit en nog eens het dubbel voor derden. Dit gebeurd nu met drie 4-rijige en drie 2-rijige machines van Dewulf maar oorspronkelijk is men ook hier gestart met een eenrijige machine van AVR. Zoals we hier zien in 1978.

 photo 42.jpg

 photo 43.jpg

 photo 3.jpg

 photo 44.jpg

 photo 45.jpg

 photo 46.jpg

De jaren 70 betekende ook de start van het grondverzet.

 photo 109.jpg

Verandering van spijs doet eten, de Gilles getrokken karrenlader werd bedankt voor bewezen diensten. En werd vervangen door een zelfrijdende Dewulf R 6000, destijds toch wel een revolutionaire machine te noemen.

 photo 55.jpg

 photo 86.jpg

 photo 56.jpg

 photo 57.jpg

 photo 47.jpg

 photo 54.jpg

Deze Deutz 10 006 liet heel wat stof opwaaien met een stro hakselar in de hef.

 photo 30.jpg

 photo 31.jpg

In 1979 gebeurde het laden van bieten inmiddels door deze twee Dewulf R 6000 laders.

 photo 4.jpg

 photo 58.jpg

 photo 32.jpg

In 1980 zien we al weer reeds vernieuwing met een verbeterde versie van de Dewulf R 6000. Die eveneens was voorzien van een nieuw type cabine.

 photo 33.jpg

 photo 34.jpg

 photo 35.jpg

Hoe groter het laadcapaciteit, hoe groter de afvoercapaciteit ook moet zijn. Dit werd ingelost met deze combinatie bestaande uit een Deutz-Fahr DX 140 Powermatic en een tandem La Campagne kipper in 1980.

 photo 36.jpg

Ook op het gebied van grondbewerking investeerde men in 1980 fors met deze nieuwe diepgronder. Mooi speelgoed voor de  Deutz-Fahr DX 140 Powermatic.

 photo 37.jpg

 photo 38.jpg

 photo 39.jpg

 photo 40.jpg

 photo 41.jpg

Niet alleen in materiaal investeerde men hier fors, in 1982 investeerde men ook opnieuw in gebouwen. De firma Valcke zorgde opnieuw voor twee hangaars. De hangaars die industriebouw Valcke plaatste werden groter en groter, dus evolueerde hun hijskranen ook mee. Inmiddels zien we er een P&H Kobe 320 H.

 photo 116.jpg

 photo 117.jpg

 photo 118.jpg

 photo 119.jpg

 photo 120.jpg

De immens populaire 8000 serie deed ook op dit bedrijf zijn intrede, met de komst van een Clayson / New Holland 8070 in 1984.

 photo 128.jpg

 photo 130.jpg

Tijd om de rollen om te draaien, in 1984 werd deze Deutz-Fahr DX 6.50 voor de strohakselaar geplaatst.

 photo 127.jpg

 photo 125.jpg

Ook in 1984 was het een vrij nat najaar, deze Dewulf R 6000 wist echter hier wel mee om te gaan.

 photo 115.jpg

Na het maaidorsen, werd ook telkenmale heel wat stro geperst. In 1985 gebeurde dit onder meer met twee van deze Hesston 4800 persen. Wat zeker een prachtige combinatie wist op te leveren met een Deutz-Fahr DX 6.50 zoals hieronder er voor.

 photo 2.jpg

Ook op het gebied van kalken kon je beroep doen op Witdouck, met deze Unsinn-Record Worker kalkwagen achter de Deutz-Fahr DX 140 Powermatic in 1985.

 photo 97.jpg

 photo 131.jpg

Een magnifiek team de twee Hesston 4800 persen zij aan zij aan het persen in 1986. Ofwel de Deutz-Fahr DX 6.50 aan het racen VS de Deutz-Fahr DX 6.30.

 photo 121.jpg

 photo 122.jpg

 photo 123.jpg

 photo 124.jpg

De eerste zelfrijder zagen we verschijnen in 1990,  een iet wat vreemde eend in de bijt in ons Belgen landje, namelijk de  Nederlandse Amac ZM2.

 photo 1.jpg

 photo 135.jpg

Je moet mee met je tijd, in 1990 zagen we hun eerste zelfrijder voor de aardappelenoogst verschijnen. Daarop volgde in 1994 hun eerste zelfrijder voor de bietenoogst. Een indrukwekkende Holmer Terra Dos.

 photo 136.jpg

 photo 180.jpg

 photo 178.jpg

 photo 134.jpg

Ook op het vlak maaidorsers stond de tijd niet stil, in 1996 zagen we al onder andere deze New Holland TX 66 in het veld.

 photo 154.jpg

 photo 155.jpg

 photo 157.jpg

 photo 156.jpg

 photo 94.jpg

Hij blinkt in zijn vel, deze Case International 1455 XL voor de knappe tandem OVA kipper.

 photo 152.jpg

Voor het spreiden van stalmest kon je in 1996 beroep doen op deze identieke tweeling. Twee Case International 1455 XL trekkers met beiden een Leboulch Maxi Have 160 mestspreider.

 photo 164.jpg

 photo 165.jpg

Het trekkerpark bestond hoofdzakelijk uit Case International trekkers maar ook deze Fendt Favorit 824 kon je er aan het werk vinden in 1996.

 photo 177.jpg

 photo 175.jpg

Schatjes van petatjes met hopen in 1996. Naast hun Dewulf Mega R 3000 en een getrokken Grimme DR 1500 rooier achter de Deutz-Agrotron 6.20 , kreeg men ook nog versterking van een ter beschikking gestelde Grimme SF 150-60 zelfrijder.

 photo 173.jpg

 photo 174.jpg

 photo 172.jpg

 photo 170.jpg

De rooiers konden het slechter treffen om in te lossen, met een knappe 8×8 Mercedes-Benz 3538 aan hun zij.

 photo 171.jpg

 photo 168.jpg

Men wist hier toch wel topcombinaties te vormen, de International 1455 XL nam zonder de moeite deze volle tridem Delaplace kipper met zich mee in 1997.

 photo 167.jpg

Naast het rooien met een zelfrijder, zette men ook nog steeds in op het tweefasig rooien. Daarvoor werden hun Deutz-Fahr Agrotron en Deutz-Fahr AgroStar ingeschakeld samen met de Dewulf R 7000 T laders.

 photo 143.jpg

 photo 144.jpg

 photo 145.jpg

 photo 146.jpg

 photo 147.jpg

 photo 148.jpg

Na het rooien volgde het ploegen en zaaien van een nieuwe vrucht door een Nodet Gregoire zaaimachine.

 photo 149.jpg

Een Deutz-Fahr DX 6.50 op grote voet!

 photo 150.jpg

 photo 151.jpg

 photo 153.jpg

Naast de vele maaidorsers beschikte men eind jaren 90 ook over tal van perscombinaties om het vele stro van de velden af te halen.

Balen persen aan een hoog tempo met een Case International 1455 XL en een New Holland D 1210 pers.

 photo 160.jpg

 photo 159.jpg

 photo 163.jpg

De impressionante Fiatagri / New Holland 4900 pers hier aan een Case International 1455 XL.

 photo 158.jpg

De Deutz-Fahr Agrotron ging op stap met de New Holland D 1010 silage pers.

 photo 162.jpg

 photo 161.jpg

De Holmer had in 1999 al plaats gemaakt voor een Ropa Euro Tiger bietenrooier. Een echte krachtpatser maar iedere machine heeft ook zijn limieten. In de winter van 1999 werden de velden enorm drassig, als ook in het Waalse Ormeignies. Waar den ’tijger’ toch een helpende hand van doen had.

 photo 137.jpg

 photo 139.jpg

 photo 140.jpg

Ondertussen anno 2018 zijn het drie Ropa zelfrijders geworden die meer dan 1000 hectare per jaar weten te rooien.

 photo 182.jpg

 photo 183.jpg

Met al deze grote machines, worden de loodsen al weer te klein en werd er ondertussen, wederom door de firma Valcke een nieuwe hangaar voorzien.

 photo 166.jpg

 photo 169.jpg

Ondertussen is anno 2018 dus het landbouwbedrijf fors uitgebreid als ook het loon -en grondwerken en transport bedrijf. Hun kleinzoon maakt zich al reeds klaar om in de toekomst het bedrijf verder uit te baten, onder het alziend oog van huidig zaakvoerder en grootvader Octaaf Witdouck.