De Oude Doos

Landb. Taveirne – Esen

Met dank aan de familie Taveirne.

Niet alleen loonwerkers zijn sterk gemechaniseerd, ook vele landbouwers weten zich zelf goed uit de slag te trekken met een eigen uitgebouwd machinepark. Zoals ook landbouwer Taveirne Noël uit Esen nabij Diksmuide. Hij nam het landbouwbedrijf over van zijn vader Jules Taveirne in 1962. Ondertussen in 2018 genieten Noël Taveirne en diens vrouw Helena Vandevyvere beiden van hun pensioen, terwijl de volgende generatie het landbouwbedrijf verder uitbaat.

In 1968 was Noël niet alleen de trotse eigenaar van deze David Brown 850 maar eveneens van een flinke dochter. Bemerk ook de Faco Continental snelhooier die afkomstig was van constructiehuis Facofran NV uit Machelen.

 photo 1.jpg

Naast een passie voor tractoren en landbouwmachinerie , was er ook een grote interesse voor wagens. We zien dan ook hier zijn zelfgebouwde crossauto op basis van een Citroën 2 CV in 1969.

 photo 2.jpg

In 1968 werd ook deze Ford 4000 verwelkomd we zien hem dan ook hier in 1971 met een Vicon pendelstrooier van zo’n 250 kg.

 photo 4.jpg

De Ford 4000 werd tijdens het eggen voorzien van een dubbel paar banden achteraan.

 photo 15.jpg

Het zaaien gebeurde vervolgens met een echte klassieker, een Saint-Hubert zaaimachine.

 photo 17.jpg

Den 4000 aan het werk met een PZ Strela keerder op de ‘Veldhoek’ te Esen.

 photo 21.jpg

Een veeteler kan natuurlijk ook niet zonder vervoer voor zijn dieren, hiervoor bouwde hij deze wagen in 1970.

 photo 39.jpg

Het maaien gebeurde in 1982 met deze PZ van 2,10 meter die al hydraulisch opvouwbaar was.

 photo 20.jpg

Het zijn handige harry’s hier, Noël was ook een echte knutselaar. En bouwde dan ook eigenhandig enkele trekkertjes voor de kleinere werkzaamheden op en rond de hoeve.

Het eerste trekkertje waarop Noël trots poseert in 1985 bezat een stationaire Bernard motor. Dat er naast was een soort van zelfbouw zitmaaier met de aandrijving van een Opel wagen en de motor uit een Peugeot 404, het maaibord was eveneens volledig zelfbouw.

 photo 3.jpg

Een werktuig dat je vroeger op heel wat veeteelt bedrijven wist terug te vinden, de silofox hiermee kon ongeveer 1 kubiek aan voeder worden uitgekuild.

 photo 36.jpg

 photo 36 - kopie.jpg

Mest wegbrengen naar het veld met de Ford 6610 en een zelfbouw kipper. Deze kipper werd in 1970 gebouwd van een afgedankte vrachtwagen.

 photo 6.jpg

Om de stalmest te spreiden werd de 6610 opnieuw het veld opgestuurd maar ditmaal met een Cavero mestwagen van zo’n 4 ton. Ook de Ford 4000 hielp mee, dit voor het laden van de mestwagen met een in 1967 zelf geconstrueerde laadschop.

 photo 7.jpg

 photo 8.jpg

Voor je stalmest op het land kan voeren, moet het natuurlijk eerst uit de stallingen geraken. Daarvoor kwam deze zelf geconstrueerde kipbak meer dan goed van pas.

 photo 9.jpg

Naast stalmest heb je als veeteler natuurlijk ook heel wat drijfmest vandoen. Ook hiervoor bedacht Noël een oplossing en bouwde in 1970 zelf een aalton. Een 3000 liter tank werd door hem zelf gelast en liet deze tank dan metalliseren, want zo’n groot vat bleek in die tijd nog niet mogelijk om te laten galvaniseren.  Het chasis kwam van een oude vrachtwagen als ook de boite. De pomp wist hij dan weer af te halen van een oude graanblazer. Ook bij deze constructie was men wederom inventief.

 photo 10.jpg

Het land rollen gebeurde vroeger wel vaker , daarvoor bouwde hij in 1962 deze rol met een breedte van 2,6 meter.

 photo 13.jpg

Het land ploegen gebeurde met een 2-schaar Baeke achter de Ford 6610.

 photo 14.jpg

Eggen in 1985 met een 2,5 meter brede eg.

 photo 16.jpg

Ook diens dochter weet wel om te gaan met het aanwezige landbouwmaterieel. Hier bij een veldspuit van IDE.

 photo 18.jpg

In 1985 ging het schudden eveneens al iets vlotter dan met de Strela voordien.

 photo 22.jpg

In 1986 werd uitgekeken naar een nieuwe aalton. Ditmaal geen zelfbouw maar een robuuste OVA van 5000 liter.

 photo 11.jpg

Het harken van het hooi gebeurde in 1986 met een Fahr hark.

 photo 23.jpg

Na het schudden en harken volgde natuurlijk het persen. Ook dit had hij in eigen handen met de aankoop van een New Holland balen pers. Dit vormde natuurlijk een mooie combinatie met de Ford 6610 voorop.

 photo 28.jpg

 photo 24.jpg

Wie kan balen persen, kan natuurlijk ook balen laden. De vele balen werden dan ook geladen op deze zelfgebouwde wagen.

 photo 25.jpg

Ook nog een tweede, een eveneens zelf geconstrueerde wagen werd behoorlijk vol geladen.

 photo 26.jpg

Tenslotte zien we nog een derde wagen u raad het al , nog een wagen naar de hand van Noël. Deze wagen was zo’n 6 meter lang en kon in 7 lagen zo’n 220 balen met zich meenemen.

 photo 27.jpg

De Vicon van 250 kg werd ondertussen ingeruild voor een 800 kg variant.

 photo 5.jpg

Voor weinig zaken had men hier een loonwerker vandoen. Zelfs niet voor het maaidorsen, want hiervoor had men deze Clayson M 103 uit 1965, met een 3 meter breed maaibord. Deze maaidorser was een oud-gediende van oud-loonwerker Devrome uit Kortemark. Volgens hoe Noël citeerde en ook vele andere landbouwers beamen moest de M 103 niet onderdoen voor de huidige moderne maaidorsers op het vlak van graanverlies.

 photo 29.jpg

 photo 30.jpg

Ook de graanblazer had men kunnen bekomen bij oud-loonwerker Devrome uit Kortemark.

 photo 31.jpg

Niet alleen via kleine balen haalde men gras binnen, maar ook met hun opraapwagen. Een toch wel opvallende verschijning die Fristein van hen.

Fristein werd in 1950 opgericht in het Duitse Niedern-Tudorf, het was echter geen lang leven beschoren door de grote concurrentie en de zaak ging dan ook in 1970 al op de fles. Men construeerde er naast deze opraapwagens, ook grondkippers, mestwagens en zelfs rooiers.

 photo 33.jpg

Het aanrijden van de put gebeurde met de oude getrouwe Ford 4000.

 photo 34.jpg

Ook aan een goede bewaring van de put werd gedacht, door een goede dekking ervan.

 photo 35.jpg

De Fristein kon ook als een perfecte afleiding voor de dieren worden ingezet. Met een lading gras ontging de lekkere vers gehakselde maïs hen.

 photo 40.jpg

Uitkuilen met de Ford 6610 in 1990. De uitkuilder kon langs beide zijden uitdraaien. De speciale cabine op de 6610 is misschien ook al bij vele in het oog gesprongen. Dit is een cabine op maat gemaakt om overal in de stallingen te kunnen binnen rijden. Deze werd geconstrueerd door de firma Hillebrant uit Zwevezele die hierin ook gespecialiseerd was.

 photo 41.jpg

 photo 42.jpg

In de jaren 90 deden de grote gewikkelde grasbalen een grote opmars. Ook Noël ging mee met zijn tijd en liet dan ook door een loonwerker dergelijke balen persen. Voor het laden en vervoer ervan stond hij wel nog zelf in. Het laden gebeurde sedert 1995 dan ook met deze knappe industriële lader.

 photo 37.jpg

 photo 38.jpg

In 2000 werd met spijt in het hert afscheid genomen van de Clayson M 103. De machine werd door een bende jonge enthousiastelingen opgekocht voor de toen nog populaire motorsport pikdorserscross. De nieuwe eigenaars hadden wel nog een mooi eerbetoon voorzien aan Noël want hij mocht de naam kiezen voor de ondertussen omgebouwde maaidorser. De machine werd door Noël zelf dan ook toepasselijk gedoopt met de naam Noëltje.

 photo 32.jpg

 photo 32 - kopie.jpg

Een cabine bied toch meer comfort… De Zettelmeyer aan het werk tijdens het mesten van de stallingen.

 photo 43.jpg

De sproeimachine van het merk Ide aan het werk in het veld.

 photo 44.jpg

Afsluiten van deze reeks doen we in schoonheid, letterlijk in schoonheid. Want wat zijn het pareltjes de gerestaureerde wagens van Noël. Twee Volvo’s, een Ford Consul en een Opel Rekord coupé. Een prachtige collectie, om trots op te zijn!

 photo 45.jpg