De Oude Doos

Loonw. Devos – Tielt

Met dank aan de familie Devos Norbert.

Liefde en loonwerk, je zou het niet direct met elkaar associëren. Maar toch kan het en dat bewijs kunnen we terug vinden bij de start van het loonbedrijf van Norbert Devos uit het West-Vlaamse Tielt.

Op de ouderlijke hoeve van Norbert had diens pa, landbouwwerken Georges Van Hulle uit Tielt in dienst voor het dorsen. Deze bood Norbert een job aan, welke hij ook aannam. Zo was hij zo’n zestal jaar tewerkgesteld bij loonbedrijf Van Hulle. Met dit werk kom je al eens op verschillende hoeves terecht, als ook op die van de landbouwer De Smet uit Tielt. Waar Norbert dan ook de liefde van zijn leven tegen het lijf liep, Monique De Smet.

Norbert zijn schoonvader, ook een fervent machineliefhebber zag in Norbert geen landbouwer. Terwijl dat Norbert met de gedachte leefde om later te gaan boeren. Maar hij luisterde naar de raad van zijn schoonvader en besloot om op zijn eigen benen te gaan staan als zelfstandig loonwerker in 1967. Gesteund door zijn toekomstige schoonouders en zijn lieftalige vriendin Monique, wie dan ook diens vrouw werd in 1969.

De rode draad in het bedrijf zijn toch wel de tractoren, van de eerste trekker tot de laatste komen ze uit het gamma van de Case / International familie. Met op de ouderlijke hoeve een International D-34 als trekker, werd dit natuurlijk wat met de paplepel ingegeven. Norbert zijn eerste trekkers kwamen van Wilfried Deroo, om vervolgens over te schakelen naar mechanisatiebedrijf Delmote en uiteindelijk kwam hij terecht bij huidig Fendt dealer Quintyn uit Wingene, die destijds Case / International dealer was.

De eerste twee trekkers die Norbert aankocht waren twee International 624 tractoren. Hiervan zien we eer eentje aan de McCormick pers. Met er achter diens schoonvader landbouwer De Smet met zijn David Brown 990 en de hooiwagen.

 photo 95.jpg

Het dorsen ging van start met een Mc Cormick / International 8-41. Na het eerste seizoen kwam er al reeds een tweede Mc Cormick / International 8-41 maaidorser bij. Het graan afvoeren gebeurde met een International 624 en een Jagerson graanblazer.

 photo 93.jpg

 photo 98.jpg

 photo 94.jpg

 photo 97.jpg

In tussentijd kon de tweede International 624 zich al klaar maken voor het stro te persen.

 photo 96.jpg

Al snel werd opnieuw geïnvesteerd in twee tractoren, ditmaal al uit een iets zwaarder segment een International 1046 en een International 844.

 photo 40.jpg

 photo 41.jpg

Het maïs hakselen ging van start ergens midden jaren 70 met een Pöttinger 2-rij. De machine was door Delmote uit Wortegem voorzien van een stationaire motor, maar deze werd te licht bevonden en de hakselaar draaide uiteindelijk op het vermogen van de International 946. Wat tevens de eerste 4-WD trekker was van het loonbedrijf.

 photo 62.jpg

De International 1046 werd ook mee op pad gestuurd, deze wist de mais af te voeren naar de hoeve met een Schuitemaker silagewagen.

 photo 58.jpg

 photo 65.jpg

Ook een International 523 was er van de partij met een Dewulf mestwagen / silagewagen.

 photo 61.jpg

 photo 59.jpg

Norbert zijn schoonpa, landbouwer De Smet zorgde zelf voor het aanrijden van de put met zijn David Brown 990 op dubbellucht.

 photo 56.jpg

 photo 60.jpg

De drie hoofdtrekkers van het loonbedrijf, midden jaren 70. Van links naar rechts : een International 1046, een International 946 en een International 844.

 photo 127.jpg

Ook het spreiden van drijfmest was een activiteit dat men van bij den beginne uitvoerde. Eerst met een Ipsam aalton van 3500 liter en wat later al met een tandem Ipsam van zo’n 8500 liter.

Echter durfde deze het als eens in een nat voorjaar hard te verduren krijgen…

 photo 46.jpg

Naast het spreiden van stal -en drijfmest , was men in het voorjaar ook paraat om het land te gaan ploegen. Dit met de International 946 en een 3-schaar International 135 ploeg in de hef.

 photo 44.jpg

 photo 45.jpg

Een echte all-rounder hun International 946 want ook voor het maaien met de PZ werd deze trekker ingezet.

 photo 118.jpg

 photo 114.jpg

 photo 115.jpg

Het gemaaide gras moest ook zijn weg van het veld naar de hoeve vinden. Begin jaren 70 werd dan ook geëxperimenteerd met een Taarup 502 om ook gemaaid gras er mee te gaan hakselen. Deze machine was voorzien van een hakseltrommel met drie rijen van twaalf messen en 2 tegenmessen wat zorgde voor een gehakseld product van vrijwel gelijke lengte.

 photo 57.jpg

Werd het gras niet gehakseld, kon het natuurlijk evengoed nog worden in kleine balen geperst. Een werkje voor de International 844 met een Claas pers.

 photo 116.jpg

 photo 105.jpg

 photo 107.jpg

Het rooien van aardappelen was eveneens een activiteit waar men zich in specialiseerde. Hiervoor verkoos men voor Dewulf rooiers. Aangezien men op de ouderlijke hoeve al positieve ervaringen had opgedaan met nog een oude Dewulf rooier op zakken.

 photo 38.jpg

Het maaidorsen in de jaren 70 gebeurde ondertussen met twee Claas Mercator’s en de Claas Senator zij aan zij. Al vanaf 1970 hadden de  Mc Cormick / International 8-41 hun plaats moeten afstaan aan deze machines van Duitse topkwaliteit.

 photo 47.jpg

 photo 122.jpg

 photo 120.jpg

 photo 125.jpg

 photo 124.jpg

 photo 123.jpg

 photo 121.jpg

 photo 108.jpg

 photo 109.jpg

 photo 104.jpg

 photo 100.jpg

 photo 106.jpg

 photo 126.jpg

 photo 48.jpg

 photo 49.jpg

 photo 101.jpg

Na het maaidorsen volgde natuurlijk het persen van stro. Hier met een David Brown 1210 en een Gallignani pers.

 photo 102.jpg

Een International 624 ging op stap met de Claas pers.

 photo 110.jpg

Er werd voortdurend geïnvesteerd, zoals in een nieuwe Gallignani pers.

 photo 99.jpg

Suikerbieten telen werd in de ruime omgeving van Tielt in mindere mate gedaan. Men wilde dan ook hierin niet gaan investeren. Maar verkoos liever te investeren in de vergeten groente, schorseneren. Wederom werd voor de rooiers gekozen voor de kwaliteit van het West-Vlaamse Dewulf. Norbert heeft in zijn carrière geoogst met een drietal varianten van deze Dewulf rooiers.

 photo 103.jpg

Voor het rooien van suikerbieten had men geen interesse, echter wel in het rooien van voederbieten. Dit gebeurde met een Van Lengerich rooier, een merk dat tegenwoordig beter bekend is onder de naam BVL.

 photo 119.jpg

De tweede Dewulf schorseneren rooier was al reeds voorzien van een vrij grote bunker. Hiervoor werd de David Brown 1210 al wat licht bevonden, een idealer karwei voor de International 946.

 photo 43.jpg

 photo 42.jpg

Naarmate de jaren 70 vorderden, winde ook het oprapen van gras steeds meer aan populariteit. Daarop werd deze Mengele LAW 350 aangekocht.

 photo 54.jpg

 photo 55.jpg

Na de getrokken Pöttinger hakselaar werd nog even geëxperimend met een 3-rijïge hakselaar op een trekker gebouwd. Uiteindelijk werd snel de overstap gezet naar het gamma hakselaars dat Claas te bieden had. Waar werd gekozen voor een Claas SF 80 met een 3-rijïge maisbek.

Nostalgie alom met deze Claas SF-80 en Cavero silagewagentjes !

 photo 69.jpg

 photo 63.jpg

Ook de Dewulf silagewagen mocht nog eens mee. Met in de achtergrond zicht op de veevoederfabriek Schouppe uit Tielt. Wat in 2001 werd overgenomen door voeders Depré uit Beernem.

 photo 68.jpg

Een opvallende verschijning in het hakselteam van Norbert, een Ford met eveneens een Cavero silagewagen. Echter was deze Ford trekker slechts een huurtrekker.

 photo 64.jpg

 photo 128.jpg

 photo 129.jpg

 photo 70.jpg

Einde jaren 70 verwelkomde men deze prachtige International 1055.

 photo 53.jpg

In de jaren 80 werd de capaciteit van het rooien van schorseneren verdubbeld. Dit mocht je vrij letterlijk nemen want er werd wederom een nieuwe Dewulf rooier in gebruik genomen maar ditmaal wel een 2-rijïge machine.

 photo 67.jpg

 photo 71.jpg

Een indrukwekkende combinatie, de International 946 met een splinternieuwe tandem OVA aalton. Deze tank is eveneens ergens medio jaren 80 nog het pronkstuk van OVA geweest op hun stand tijdens de landbouwbeurs Agro-Expo te Roeselare.

 photo 28.jpg

De jaren 80 betekende eveneens de intrede van deze Claas Dominator 86.

 photo 83.jpg

 photo 85.jpg

 photo 27.jpg

 photo 86.jpg

 photo 87.jpg

 photo 84.jpg

Hier aan het lossen bij een toch wel opvallende Berliet bulkvrachtwagen.

 photo 88.jpg

Het persen van het stro ging vooruit met deze twee Claas persen.

 photo 51.jpg

 photo 50.jpg

 photo 52.jpg

Vooruitgaan is investeren, er werd dan ook een nieuwe opraapwagen aangekocht. Wederom een Mengele maar ditmaal wel een tandem LAW 360 Super Quadro.

 photo 80.jpg

 photo 79.jpg

Een nieuwe generatie International trekkers vonden hun weg naar het loonbedrijf van Norbert.

 photo 22.jpg

 photo 23.jpg

Een International 1056 XL aan de 4-schaar ploeg.

 photo 33.jpg

 photo 34.jpg

Maïs zaaien met de International 844 en een 4-rijïge Nodet zaaimachine.

 photo 77.jpg

 photo 78.jpg

Wat ons indirect brengt bij de volgende hakselaar op het bedrijf. De Claas Jaguar 690 met een 4-rijïge maisbek. Een machine met een hoog rendement en heel wat capaciteit, dat vraagt dan ook om grotere afvoercapaciteit. Deze kwam er dan ook bij via hun aangekochte OVA silagewagens.

 photo 132.jpg

 photo 134.jpg

 photo 130.jpg

 photo 136.jpg

 photo 135.jpg

 photo 131.jpg

 photo 89.jpg

 photo 16.jpg

 photo 15.jpg

 photo 90.jpg

 photo 14.jpg

 photo 17.jpg

 photo 18.jpg

 photo 29.jpg

 photo 91.jpg

Landbouwer Raf Van Hoorne stond er altijd op , zelf zijn eigen maïskuil aan te rijden.

 photo 147.jpg

 photo 137.jpg

De machine even schrobben.

 photo 133.jpg

Heel wat schoonheid op één foto, begin jaren 90.

 photo 24.jpg

De Case International 1255 XL het beste van zich zelf aan het geven met een 4-schaar ploeg.

 photo 31.jpg

 photo 32.jpg

 photo 30.jpg

Begin jaren 90 betekende wederom de komst van een nieuwe hakselaar. De Claas Jaguar 695 SL met 6-rijïge maisbek, kon direct op heel wat interesse rekenen.

 photo 21.jpg

 photo 20.jpg

 

 photo 1.jpg

 photo 146.jpg

 photo 138.jpg

 photo 140.jpg

 photo 141.jpg

 photo 11.jpg

 photo 12.jpg

 photo 5.jpg

 photo 6.jpg

 photo 2.jpg

 photo 13.jpg

 photo 3.jpg

 photo 4.jpg

 photo 8.jpg

 photo 10.jpg

 photo 9.jpg

 photo 7.jpg

Na jaren aardappelen te hebben gerooid met Dewulf rooiers, werd begin jaren 90 eens gekozen voor een Grimme.

 photo 74.jpg

 photo 73.jpg

 photo 75.jpg

 photo 72.jpg

De International 1056 XL aan de slag tijdens het rooien van aardappelen.

 photo 35.jpg

Medio jaren 90 was men ondertussen ook actief in het persen van grote balen met een Claas Quadrant 1200.

 photo 2dec.jpg

 photo 1de.jpg

1995 werd ook een belangrijk jaar, niet alleen door de komst van de Claas Jaguar 880 maar eveneens al hun eerste 8-rijïge maisbek.

 photo 158.jpg

 photo 159.jpg

 photo 170.jpg

 photo 171.jpg

 photo 151.jpg

 photo 153.jpg

 photo 150.jpg

 photo 148.jpg

Blinkend in zijn vel, de knappe Case International 5150 als kuilrijder.

 photo 155.jpg

 photo 142.jpg

 photo 149.jpg

 photo 143.jpg

 photo 139.jpg

Liefde is mais aanrijden ?

 photo 156.jpg

 photo 144.jpg

 photo 163.jpg

 photo 152.jpg

 photo 174.jpg

 photo 176.jpg

 photo 175.jpg

 photo 178.jpg

Twee verschillende generaties broedelijk naast elkander.

 photo 179.jpg

In 1998 komt een wolf in schaapskleren aan uit Duitsland. Een nieuwe Claas Jaguar 880, maar schijn bedriegt. Dit was echter de nieuwe Claas Jaguar 900 serie maar nog in een testfase en vandaar nog voorzien van de oude beplating. in schaapskleren met de beplating van een Claas Jaguar 880.

 photo 161.jpg

 photo 160.jpg

 photo 162.jpg

 photo 165.jpg

 photo 172.jpg

 photo 169.jpg

 

 photo 167.jpg

 photo 168.jpg

 photo 166.jpg

Ook de kuilrijder is ondertussen vervangen door een Case MX 135.

 photo 154.jpg

 photo 145.jpg

In de laatste jaren dat het loonbedrijf actief was in de mais, was het machine machinepark niet bijzonder veel veranderd. Behalve dat er nu een officiële Claas Jaguar 900 rond reed en dat de OVA silagewagens plaats hadden gemaakt voor DEWA silagewagens. Het laatste mais seizoen van Norbert hebben we ook eens live meegemaakt. Wat me toen opviel was dat er nergens nog naamstickers te bespeuren waren op zijn machines. Hiervoor had Norbert een eenvoudige verklaring voor, reclame op de machines is niet belangrijk, goed werk leveren dat is de beste reclame die er is.

 photo DSC06020.jpg

 photo DSC06024.jpg

 photo DSC06031.jpg

In 2005 werd het loonbedrijf stop gezet. Maar de microbe zit nog steeds in Norbert en je kan hem dan ook vaak terugvinden bij één van zijn schoonzonen, Wim Van Bruwaene. Die eveneens samen met zijn broers een loonbedrijf uitbaad. Hier springt Norbert af en toe nog eens bij, vooral in het ploegen. Het loonwerk is op zijn pensioen zo ook nog een stuk zijn hobby geworden. Die hij met hart en ziel beoefend al zijn hele leven lang.