De Oude Doos

Garage Bosmans Willy – Herne

Met dank aan Willy Bosmans.

 

DEEL 1

 

DEEL 2

 

Het derde en eveneens afsluitende deel van de serie Bosmans.

Starten doen we ditmaal in 1995. We zien de oplegger achter de Volvo F88 vol gestouwd worden met allerhande John Deere tractoren en oogstmachines. Bosmans was en bleef een gevestigde waarde.

Wellicht één van de eerste John Deere 690 grote balenpers die door Bosmans verkocht was in 1996. Deze was bestemd voor landbouwwerken Noël Behaegel uit het Waalse Hoves.

In 1996 werd deze John Deere 2066 Hill Master met een Cressoni maaibord verkocht aan landbouwwerken Coppens.

Meteen werd hij gebruikt waarvoor hij diende, maaidorsen in een prachtig glooiend landschap.

Wanneer de zomer weer aanbrak, betekende dit natuurlijk ook dat er weer tractorpulling Silly was. Zo was Willy natuurlijk ook weer van de partij met een resem aan materiaal, waaronder ook de John Deere 2066 maaidorser van Coppens en de John Deere 690 pers van landbouwwerken Noël Behaegel.

De volgens Willy, eerste 8-rijige Kemper bek in België was eveneens voor landbouwwerken Noël Behaegel uit Hoves.

De John Deere 6810 kreeg het aangepaste gezelschap , in de vorm van een Codel silagewagen. Een silagewagen van Belgische makelij!

Codel is een niet zo bekend merk in Vlaanderen. Dit was eveneens een Belgische constructeur opgericht in 1950 , met een hoofdzetel in het Waals-Brabantse Tubize en een bijhuis in Bierghes. Men was constructeur van onder andere silagewagens, kippers, stalmestverspreiders en allerhande andere aanhangwagens.

Eind jaren 90, verrichte de oude getrouwe Volvo F88 nog heel wat werk hier.

Maar ondertussen werd hij wel al wat ontlast door deze Mercedes-Benz 922, welke ook heel wat trekkers heeft opgehaald bij invoerder Cofabel.

Willy was een man van de wereld, machines opkopen en ophalen in Frankrijk, Nederland, Spanje schrikte hem totaal niet af. Hij bezocht in de weinige vrije tijd die hij had ook allerhande beurzen over heel Europa. De zaterdagnacht doorrijden om de zondagochtend op een beurs in het buitenland te arriveren en de zondagnacht terugkeren zodat hij toch weer zeker de maandag kon paraat staan voor zijn klanten.

Maar zijn hart had hij ondertussen wel verloren aan Roemenië. Na de revolutie in 1989 waarbij een einde kwam aan de jarenlange communistische dictatuur van gewezen staatshoofd Nicolae Ceauşescu, was er een overaanbod aan landbouwgrond van de voormalige staatsbedrijven.

Zo kocht Willy hier wat hectaren aan en verscheepte vanuit België heet wat materieel om deze akkers te gaan bewerken. Want de landbouwmechanisatie was hier ook nog niet zover geëvolueerd als bij ons.

In 1998 werd het grote geschut ingezet met de John Deere 4255 en de 7-scharige Demblon ploeg. Deze was destijds in België te verkrijgen in het gamma van Bottin.

Het relatief moderne machinepark van Willy stond in schril contrast met het de aanwezige mechanisatie van de lokale bevolking. Zo zien we hier eveneens in 1998 een Universal trekker, beter bekend onder de naam UTB ( Universal Traktoren Brasov ). Verwijzend naar de Roemeense stad Brasov, waar deze tractoren gebouwd werden.

Nog een tweede Universal / UTB 650 aan de schijveneg.

De Mercedes-Benz 922 op de koer van Willy in Herne, vertrekkensklaar richting Roemenië met de 6,10 meter brede Souchu-Pinet schijveneg. Souchu-Pinet werd ondertussen overgenomen door Grégoire Besson.

Groter kon het contrast niet zijn, Bosmans met zijn John Deere 3030 aan een 8-rijige Monosem maiszaaimachine versus paard en kar van de lokale landbouwer. Deze draafde op en af om mazout en zaaigranen aan te voeren. Brandstoffen waren op dat moment ook vrij schaars en gerantsoeneerd door de oorlog om Kosovo, waarin buurland Servië betrokken was.

De te bewerken oppervlaktes namen toe met de jaren. Zo doende werd er geopteerd om de onkruidbestrijding vanuit de lucht te gaan doen met een helicopter. Water werd onder andere aangevoerd met zijn John Deere 3030.

Het toestel dat voor het sproeien werd gebruikt is een Russische Kamov Ka-26 een niet te onderschatten licht gewicht. Dat wel is waar beschikt over tweemaal een 325 pk sterke Vedeneev M-14V-26 stermotor.

Ready for take off!

Ondertussen in België bleef de zaak ook verder draaien. Zo had hij deze knappe tweedehands trekkers in aanbieding. Tweemaal een John Deere 7600 en één 6600.

In 2000 hield Willy het voor bekeken in België en liet hij zijn bedrijf over aan Christian Van Geem. Sinds dien gaat het bedrijf verder onder de welbekende naam Agriparc. Willy dacht op zijn 65ste nog niet rentenieren en besloot voltijds te gaan boeren in Roemenië op zo’n 350 hectaren.

Naast het boeren deed Willy ook wat aan loonwerk. Hier zien we in 2000 zijn John Deere 4255 aan het werk met de Souchu-Pinet schijveneg.

Het inzaaien van het veld gebeurde met zijn John Deere 3030 aan de zaaimachine van de landbouwer.

De velden lagen natuurlijk niet altijd bijeen. Hiervoor werd dan gebruik gemaakt van uitzonderlijk vervoer om de landbouwcombinaties over de weg te transporteren. Het trekkend werkpaard van dienst was deze Russische KamAZ 53212 vrachtwagen.

Maar van zo’n transport keek men hier al lang niet meer raar op. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze imposante Tatra die werd ingezet om een Massey Ferguson maaidorser te transporteren.

 

 

Voor de lokale bevolking bleef het machinepark van Bosmans ongezien en indrukwekkend natuurlijk. Enkele rondjes meerijden met de John Deere 7700 aan een Franse Roger Maxidrill zaaimachine was dan ook echte kermis.

Ook deze Väderstadt Super Rapid 400 S had hij tot zijn beschikking.

De grotere landbouwers evolueerden natuurlijk ook met de jaren. Zo waren er ook al grotere krachtpatsers actief zoals deze Case / International 1455 XL.

Het zaaien van mais gebeurde ondertussen met een 8-rijige Kongskilde. Een zaaimachine die Willy niet zo goed bevallen was.

Het veld zaaiklaar maken met de John Deere 7700.

Even bijtanken.

De boog kon niet altijd gespannen staan, zo bracht hij in 2002 een bezoek aan een goeie vriend uit Frankrijk die druk in de weer was met een Ford TW-35.

De loods van Willy in Roemenië viel natuurlijk niet te vergelijken met die in Herne. Zijn machinepark echter wist hij in een opperste staat te behouden.

Sedert 2013 verblijft Willy opnieuw terug permanent in België. Het eigenhandig renoveren van de ouderlijke woonst en atelier houd hem nu vooral bezig en dit op reeds 83-jarige leeftijd! Het geheim achter het feit dat hij nog steeds zo fit is, zit volgens hem zelf in volgende zaken ; altijd bezig blijven, op tijd en stond eten en geen vrouw hebben dat u de oren van uw kop zaagt! Aldus een kranige Willy.