De Oude Doos

Loonw. Vande Vyvere Aurel – Zandvoorde

Met dank aan Aurel Vande Vyvere.

DEEL 1

In deel twee bekijken we hoe Aurel Vande Vyvere in 1976 de zaak van zijn vader Antoon overnam. Er werd verder fors maar verstandig geïnvesteerd. Zo breide het bedrijf ook verder uit qua werkzaamheden en materieel.

Vanaf 1980 werden er dan ook wat grondwerkzaamheden uitgevoerd hoofdzakelijk voor waterbouwwerken, dit met een Hydromac H115 Turbo.

De New Holland 1880 kreeg in 1982 het gezelschap van de legendarische Field Queen 7655. Weliswaar een relatief zeldzame verschijning, want dit was een RD, Rear Dump. Een achter losser dus, wat je toch beduidend minder zag in de Vlaamse akkers. Eveneens werd er toen ook geïnvesteerd in een derde Dewa silagewagen. Wat een mooie afvoercombinatie vormde met een Deutz D 100 06 hiervoor.

De aandachtige kijker zal misschien ook het vreemde object aan één van de voorwielen hebben opgemerkt. Hierop kon een grote schijf gemonteerd worden die in de grond sneed om zo te vermijden dat de Field Queen met zijn kleine wielen kon gaan schuiven op drassige akkers.

In 1983 werd nog een derde hakselteam samen gesteld met de komst van een Claas Jaguar 690. Hierbij had men natuurlijk ook wederom afvoercombinaties vandoen. Dus werden er opnieuw twee Dewa silagewagens besteld.

Ook in 1983 organiseerde Aurel een opendeurdag dit deels op initiatief van wijlen landbouwexpert -en maiszaden verkoper bij Clovis Matton, Luc Busschaert. Hierop werden heel wat klanten ( hoofdzakelijk Franse loonwerkers ) van Luc uitgenodigd. Hier kon je dan ook netjes opgesteld de volledige maisequipe aanschouwen van Aurel, die toen uit maar liefst drie hakselaars bestond en zes Dewa silagewagens. Verder werd de opendeurdag ook ondersteund door Ford, waar Aurel kind aan huis was.

Maaidorsen in 1984 met de twee Claas Dominator 96’s. De eerste Claas dorser had zijn intrede al reeds gedaan in 1982.

Aurel had in 1983 een nieuwe Claas Jaguar 690 gekocht 4-WD. 4-wielaandrijving was toen nog niet zo vanzelfsprekend op hakselaars, velen vonden het dan ook wat overbodig zeker in het droge najaar van 1983. Maar in 1984 liet Aurel velen het kijken na, een nat Belgisch najaar liet vele loonwerkers opnieuw zweten. Maar de Claas Jaguar 690 kon net toen optimaal zijn kunnen bewijzen met zijn 4-wielaandrijving. De Ford 7600 en 8210 en een Deutz D 10 006 wisten prachtige afvoercombinaties te vormen met de Dewa silagewagens.

Ook het mais dorsen bleef evolueren, zo was er in 1984 ook al een Claas Dominator 96 mee actief in de dorsmais.

De New Holland 8070 werd eveneens in de mais oogst ingezet.

Met vier maalderijen in dienst kon Aurel al heel wat klanten bedienen. De grootste maalderij in zijn bezit was deze VLR, deze werd geconstrueerd door Mc Cormick dealer en constructiehuis Van Lerberghe Roger uit Ieper. Deze bezat een nieuwe 8-cilinder Scania industrie motor, een SD14 van zo’n 450-pk. Deze molen werd voor de eerste maal gebruikt op de grootse mais dors demonstratie te Lembeke bij landbouwer Riebbels in 1979. Op deze demonstratie was Aurel eveneens aanwezig met zijn toen nieuwe New Holland 8060.

De maalderij werd door Aurel samen met behulp van de familie De Walsche verder nog op punt gezet met onder andere een uitschuifbare lospijp.

Ook de andere werkzaamheden werden verder gezet zoals het rooien van bieten. Hier met een Ford 7600 Super Six en een Stoll C45 rooier.

Het maaidorsers park van Aurel bleef ook verder groeien, in 1985 was Aurel dan ook fier op zijn New Holland 8070 en 8080.

Indrukwekkend op zijn minst was het maaidorsen zoals we hier in 1985 zien. Met een colonne van maar liefst acht maaidorsers werd er naar het veld getrokken. Om dan met acht machines op rij, er aan de slag te gaan. Een Clayson M 133 reed op kop gevolgd door een Clayson M 140, een Clayson 1545, een Clayson 1550, een New Holland 8060, een New Holland 8070 en driemaal een Claas Dominator 96.

De New Holland 8080 nog eens solo aan het werk.

Ook de Clayson 1545, kon eveneens ook alleen zijn mannetje staan.

Een bijzondere activiteit en wat pionierswerk die men ook in 1986 uitvoerde was het zaaien van mais onder plastiek. Dit was slecht 1 seizoen met een speciale zaaimachine hiervoor in bruikleen. Bemerk de bijzonder knappe Deutz 100 06 die hiervoor de zaaimachine plaats nam. Dit na vele uren restauratiewerk.

De trekker zoals hij er bij aankomst uitzag…

Het zaaien van mais zonder plastiek, deed men hier uitsluitend met hun vier Nodet zaaimachines.

Ook het rooien van aardappelen behoorde tot het takenpakket, de eerste drie rooiers die er geweest waren, waren Dewulf rooiers. Later volgde nog een Grimme en als laatste werd deze AVR aangeschaft.

De kernactiviteit bleef uiteraard het maaidorsen, op een bepaald ogenblik was men actief met maar liefst zo’n twaalf maaidorsers. Om de wintermaanden op te vullen werd het eigen machinepark onderhouden, alsook werden heel wat maaidorsers opgeknapt en opnieuw verkocht. Hier zijn we al een zeer nette opstelling van een maaidorsers vloot, bestaande uit negen maaidorsers in de tweede helft van de jaren 80.

Een tweede Field Queen 7655 verscheen er in 1988. Ditmaal de meer bekende SD, Side Dump.  Ondertussen verscheen ook de eerste Field Queen 7655 RD in het gras. Dit was de enige hakselaar die ook in het gras werd ingezet. Verder deed men hier nog beroep op een Strautmann en een Krone opraapwagen.

Voor ronde balen te persen, kon je ook op Aurel beroep doen met zijn John Deere 550 pers, hier aan het werk in 1990.

Eveneens grote balen waren voor hen niet vreemd, we zagen dan ook de Deutz-Fahr DX 6.30 plaats nemen voor een New Holland D 1000 pers.

Aurel had vier maalderijen ter beschikking, die samen vijf dorsers in de mais bijstonden. Eén VLR maar ook nog drie Albert maalderijen dus.

In 1990 werd er eentje overgelaten aan iemand uit Leuven. Waar hij mocht plaats nemen achter een Renault 1181-4.

In 1990 zagen we eveneens deze Dewa enkelasser silagewagen vertrekken. Twee zo’n dergelijke wagens hadden altijd dienst gedaan naast de New Holland 1880. Deze eerste Dewa silagewagens kocht hij bij de familie De Walsche in 1973. Deze werden toen ook geëxposeerd op de Internationale Week van de Landbouw te Brussel, het huidige Agribex.

In 1992 word het loonbedrijf stop gezet. Aurel nam er afscheid van zijn uitgebreid machinepark. Hier zien we Aurel in eigen persoon poseren bij één van zijn Claas Dominator 96, een machine die ondanks het vele werk dat ze verricht had er nog als nieuw uitzag.

De Field Queen 7655 RD is oorspronkelijk nog van landbouwwerken Vandenbulcke uit Bellegem geweest. Ook een vrij bijzondere machine want deze was voorzien van een meetrekkende vooras. Deze was vermoedelijk afkomstig van Dewulf en moet dus een Poclain geweest zijn.

In 1992 veranderde de machine bij stopzetting dus opnieuw van eigenaar. De schoonbroers en landbouwers Luc Lavens en Hendrik Van Vynckt werden de nieuwe eigenaars.

Ook in 1992 vertrok deze Deutz D 100 06, Aurel had er maar liefst drie in dienst gehad. Deze dateerde uit 1976 en was eigendom geweest van loonwerker André Verhulst.

Zoals al reeds eerder vermeld, werden in de winter ook heel wat maaidorsers opgeknapt. Zoals deze oudgediende, een Clayson 1545 van landbouwwerken Buyle uit Overmere. Bij aankomst..

Na de restauratie…

De New Holland D 1000 vertrok ook in 1992 naar een nieuwe thuishaven.

De kleine balenpersen vertrokken ook natuurlijk. Dit waren Gallignani persen, waarvan hij er maar liefst zeven in dienst had.


Deze Gallignani 8100 was voorzien van breed schoeisel, wat hem ten goede kwam op iets drassigere ondergronden.

De Claas Jaguar 690 kreeg ook een nieuwe bestemming en nam ook de Dewa silagewagens met zich mee.


 

 

 

We zien het materiaal verder slinken, ook de New Holland 1880 zwaaide af en ook de Ford 7600 volgde hem daarin met een graanblazer.

Naast de zes silagewagens had men had ook drie Dewa en één OVA kipper ter beschikking.

Volgende trekkers stonden ook klaar voor vertrek. De Deutz DX 6.30.

Een Ford 8210.

Een Ford 7600 Super Six.


Een echt pareltje die er al reeds van de begin jaren van Aurel zijn carrière aanwezig, zijn eerste Deutz 100 06 nog zonder 4-wielaandrijving.

Een Ford 7600.

De Ford 7000.

 

Deze werd ook van de hand gedaan een toch in Vlaanderen iets minder bekende, uit het Duitse Warendorf afkomstige Hagedorn kuilverdeler.

De Stoll C45 maakte zich ook klaar voor vertrek.

Nog iets vrij bijzonders uit hun machinepark, deze zelfbouw wikkelaar gebaseerd op een automatische Kverneland wikkelaar.

De John Deere 550 pers.

De Hydromac H115 Turbo kreeg een nieuwe warme thuis bij landbouwwerken Tant uit Brugge.

In 1993 zien we Aurel zijn Claas Dominator 96 opnieuw in de mais, ditmaal echter in eigendom van wijlen landbouwwerken Marc Lamerant uit Reninge. Ook de 6-cilinder Ford 7600 was mee verhuist en voerde hier het maisgraan af. Dit was te Gits bij landbouwer Raphaël Desopper, die we hier trots zien poseren op de dorser samen met zijn lieftallige echtgenote. Dit waren één van Aurel’s eerste en trouwste klanten geweest om er mais te dorsen.

Hier zien we hem samen aan het werk met de Claas Dominator 96 die Marc Lamerant al reeds in dienst had, die voorzien was van een Geringhoff maisbek.

Ondertussen is het loonbedrijf Vande Vyvere al ettelijke jaren stopgezet. De vele landbouwmachines zijn ondertussen vervangen door enkele knappe oldtimers. Het pronkstuk van de verzameling is een Claeys MZ, een unieke machine die niet alleen bepalend was voor de Belgische landbouwmechanisatie geschiedenis, maar ook de grondsteen wist te leggen voor het grote succes en het vele werk dat dit loonbedrijf heeft gekend.

De Claeys MZ van Aurel was eveneens het pronkstuk op de grootse New Holland dorsdemonstratie in Pont-à-Celles. Dit evenement werd op 21 Augustus 2011 georganiseerd ter ere van de 60-jarige verjaardag van de Claeys /  Clayson / New Holland maaidorsers te Zedelgem. Bijna alle ooit beschikbare modellen werden er getoond en reden als apotheose allemaal samen met natuurlijk de MZ op kop. Hier zien we de MZ eveneens op reis gaan, veilig en wel dankzij de ervaring van machinehandel Mortier Agri uit Gistel.

In 2006 maakte de Claeys MZ ook zijn opwachting te Oostrozebeke op het oogstfeest van het OTC uit Roeselare. ( Oude Trekker Club Roeselare )

Natuurlijk was Aurel zelf er ook aanwezig en dit in gezelschap van kennis en toenmalig minister-president Yves Leterme. Ook landbouwjournalist en tegenwoordig adjunct-hoofdredacteur van Het Landbouwleven Tim Decoster was er aanwezig.

Aurel werd ook herenigd met de oude getrouwe Gardner Vandezande trekker, die nog van diens vader Antoon had geweest.

Nog een pronkstuk die Aurel in bezit heeft is deze Deutz F3M417 uit 1950.

Zoals je zag een bedrijf met een zeer uitgebreide en boeiende geschiedenis. Zowel zijn vader Antoon, als Aurel hebben heel wat verwezenlijkt in hun lange carrière als loonwerker. Petje af voor deze heren. Meer zelfs nog, je zou durven zeggen, dergelijke mensen verdienen een medaille. En die kregen ze dan ook als het waar. Een mooi aandenken en ereteken van New Holland uit, voor hen. Deze munt met de afbeelding van hun eerste maaidorser de Claeys MZ.